Conservatoren Team

Maak kennis met het conservatoren team van het TextielMuseum!

 

Sjouk Hoitsma

Suzan Rüsseler

 

"Ik rondde de Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg af en werkte daarna vijf jaar als (leerling)restaurator textiel bij Restauratieatelier De Tiendschuur. Na een studie Kunstgeschiedenis in Leiden was ik 28 jaar Conservator Mode en Textiel bij Museum Rotterdam. Daar heb ik veel innovatieve tentoonstellingen gemaakt en stond ik aan de wieg van het participatief werken met bewoners van de stad.

In 2022 nam ik al deze ervaring mee naar het TextielMuseum, waar we met het team de meest uiteenlopende projecten rondom collectie en tentoonstellingen realiseren. De prachtige collectie, de fijne collega’s en de bijzondere samenwerking tussen museum en lab maken deze baan voor mij uniek."

"Na een opleiding als edelsmid en productdesigner ben ik Cultuur- en Mentaliteitsgeschiedenis én Kunstgeschiedenis gaan studeren in Nijmegen. Ook werkte ik een tijd als als onderzoeker bij de Universiteit Utrecht. Bij het TextielMuseum kreeg ik in 2005 de unieke kans om mijn theoretische interesse in kunst en vormgeving te combineren met werk dicht op de huid van de artistieke praktijk.

Ondertussen heb ik al heel wat tentoonstellingen op het gebied van kunst, vormgeving en mode gecureerd, zoals 'Knitted Worlds', 'Rafelranden van Schoonheid' en 'Long Live Fashion!'.  Na al deze tijd ben ik nog lang niet uitgekeken hier, want samen mogen werken met een team van hechte collega's, kunstenaars en designers in een creatieve sfeer blijft me boeien."

 

Adelheid Smit

Danique Klijs 

"Na een bachelor Kunstgeschiedenis behaalde ik de master Museumconservator aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Tijdens de master was ik conservator in opleiding bij Museum Boijmans Van Beuningen en daarna werkte ik als zelfstandig curator bij o.a. Museum Hilversum en TENT Rotterdam. Na een curatorial residency bij Schloss Ringenberg (DE), startte ik in 2019 bij het TextielMuseum. 

Als curator en als individu ben ik sterk gericht op hedendaagse maatschappelijke en identiteitsvraagstukken. In mijn tentoonstellingen komen dan ook kwesties rondom gender en LHBTQIA+ gelijkheid, maar ook culturele identiteit, spiritualiteit en de impact van het neoliberalisme aan bod. Juist in het medium textiel, en in het TextielMuseum in het bijzonder, kan ik al deze interesses kwijt."

"Ik rondde de master Kunstgeschiedenis af met een focus op modetentoonstellingen en kwam daarna terecht bij het ModeMuseum (MoMu) in Antwerpen. Maar na acht jaar MoMu had ik behoefte aan verruiming, dus was het TextielMuseum in 2022 de perfecte volgende stap voor mij.

Op deze plek komt textiel in al zijn vormen terug: Van huishoudtextiel uit de 20e eeuw tot hedendaagse maatschappij kritische wandkleden en zo veel meer. Bovendien leer je hier veel over het maakproces van textiel, doordat je betrokken bent bij de tot standkoming van nieuw werk. Daarnaast vind ik het inspirerend om in nauw contact te staan met kunstenaars en ontwerpers van over de hele wereld. Kortom een super gevarieerde job!"

 

 

Jantiene van Elk

Lauren Hermans

"Na mijn studie Geschiedenis en Bibliotheekwetenschap startte ik in 2005 bij het TextielMuseum. Hier beheer ik een collectie met meer dan 20.000 boeken, tijdschriften, documentatie, archieven en een uitgebreide collectie manuscripten en stalenboeken. Elke dag opnieuw mag ik de kennis over alle aspecten van textiel delen met bezoekers.

Dat de bibliotheekcollectie enorm veelzijdig is - geschiedenis, kunst, vormgeving, maar ook techniek – vind ik juist zo leuk. De verborgen collecties uit het depot maak ik samen met vrijwilligers digitaal toegankelijk en leesbaar. Ook breng ik de collectie onder de aandacht bij wetenschappers en doe ik zelf onderzoek naar het koloniale textielverleden."

"Momenteel volg ik de master Curating Art and Cultures aan de Universiteit van Amsterdam en als onderdeel hiervan loop ik een jaar lang stage als bij het TextielMuseum. Hoewel ik geen achtergrond in textiel heb, ben ik in de paar maanden dat ik hier werk diep onder de indruk geraakt van de technieken en mogelijkheden van dit medium. Vooral de verhalende kracht van textiel fascineert me enorm en de mogelijkheid om er mee in te spelen op maatschappelijke thema’s.

Ook is het ontzettend inspirerend regelmatig een rondje te lopen door het TextielLab, waar je nieuwe werken van de machines ziet rollen. Het blijft bijzonder om de co-creatie tussen makers en productontwikkelaars van dichtbij mee te maken."

 

Blogreeks 'Verborgen verhalen - een kijkje in de collectie'

Ontdek onze museumcollectie aan de hand van de verhalen van onze conservatoren 

  1. De gebreide Sisterhood van Yamuna Forzani - door Adelheid Smit
  2. De kunst van het behoud: Van restauratieatelier naar museumzaal - door Lauren Hermans