Makers on materials

20 April 2024 T/M 3 November 2024

Wol, katoen, fique, linnen, rubber en zijde; dat zijn de zes hoofdrolspelers in deze groepstentoonstelling. Zeven internationale, hedendaagse kunstenaars vinden inspiratie in deze natuurlijke materialen. Zij nodigen je uit om te komen ontdekken waar hun passie vandaan komt en welke verhalen er schuilgaan achter de werken die daaruit zijn voortgekomen.

Over de tentoonstelling 

De zes materialen zijn verdeeld over zes zalen, waardoor je in elke ruimte wordt ondergedompeld in een nieuw, uniek verhaal. De makers: Christien Meindertsma, Thierry Oussou, Rosana Escobar, Caroline Bach, Asli Hatipoglu en duo Marjo van Schaik en Dasha Tsapenko hebben zich allen één natuurlijk materiaal eigen gemaakt, waarbij ze sterk beïnvloed zijn door hun afkomst en leefomgeving. Makers on materials toont waar hun fascinatie vandaan komt, wat het materiaal voor hen betekent en hoe hun werken tot stand zijn gekomen.  

 

"Als ontwerper droom ik van producten die wel industrieel gemaakt zijn, maar die ook oké zijn. Dat de materialen die erin zitten, niet schadelijk zijn voor de omgeving."

Christien Meindertsma, vlas

Foto: Geisje van der Linden

Wol - ontwerpers Dasha Tsapenko en Marjo van Schaik vonden elkaar in een fascinatie voor de 'gunya', een traditionele Oekraïense wollen herdersjas. De jas gebruikten ze vervolgens als canvas voor onderwerpen als afgedankte Nederlandse wol en de gebombardeerde zadenbank in Oekraïne.

Wol - ontwerpers Dasha Tsapenko en Marjo van Schaik vonden elkaar in een fascinatie voor de 'gunya', een traditionele Oekraïense wollen herdersjas. De jas gebruikten ze vervolgens als canvas voor onderwerpen als afgedankte Nederlandse wol en de gebombardeerde zadenbank in Oekraïne.

Katoen is een van de grootste exportproducten van Benin, het geboorteland van kunstenaar Thierry Oussou. Met zijn installatie 'Equilibrium Wind' toont hij de oorsprong van katoen en stelt hij de ongelijke verdeling van de opbrengsten van het materiaal aan de kaak.

Katoen is een van de grootste exportproducten van Benin, het geboorteland van kunstenaar Thierry Oussou. Met zijn installatie 'Equilibrium Wind' toont hij de oorsprong van katoen en stelt hij de ongelijke verdeling van de opbrengsten van het materiaal aan de kaak.

Fique kom je voornamelijk tegen in de vorm van eenvoudige koffiezakken, maar ooit stond het materiaal bekend als 'oro blanco' (het witte goud). Rosana Escobar heeft zich daarom verdiept in fique en de mogelijkheden ervan onderzocht door middel van traditionele Colombiaanse technieken.

Fique kom je voornamelijk tegen in de vorm van eenvoudige koffiezakken, maar ooit stond het materiaal bekend als 'oro blanco' (het witte goud). Rosana Escobar heeft zich daarom verdiept in fique en de mogelijkheden ervan onderzocht door middel van traditionele Colombiaanse technieken.

“Using the classic shepherd’s coat as a template, we tell stories of local materials, natural components and living organisms.”

- Dasha Tsapenko, wol

Nederlandse designer Christien Meindertsma heeft de vlasteelt op zes hectare grond in de Nederlandse Flevopolder volledig in kaart gebracht en de materialen die ze er vond gebruikt om diverse producten te ontwikkelen.

Nederlandse designer Christien Meindertsma heeft de vlasteelt op zes hectare grond in de Nederlandse Flevopolder volledig in kaart gebracht en de materialen die ze er vond gebruikt om diverse producten te ontwikkelen.

Kunstenaar Caroline Bach groeide op de Franse stad waar de Michelinbandenfabriek werd opgericht. Ze is in de oorsprong van rubber gedoken en daar zijn vier draagbare kunstwerken uit voort gekomen die ieder een stap in het productieproces van rubber vertegenwoordigen.

Kunstenaar Caroline Bach groeide op de Franse stad waar de Michelinbandenfabriek werd opgericht. Ze is in de oorsprong van rubber gedoken en daar zijn vier draagbare kunstwerken uit voort gekomen die ieder een stap in het productieproces van rubber vertegenwoordigen.

Met haar installatie 'Bombyx Mori' roept Asli Hatipoglu zowel verwondering als vraagtekens op. Zijde ontstaat namelijk op natuurlijke wijze, maar welke invloed heeft de mens op het productieproces?

Met haar installatie 'Bombyx Mori' roept Asli Hatipoglu zowel verwondering als vraagtekens op. Zijde ontstaat namelijk op natuurlijke wijze, maar welke invloed heeft de mens op het productieproces?

Bekijk de video's uit deze tentoonstelling

Gerealiseerd met ondersteuning van Gemeente Tilburg, Provincie Noord Brabant, Mondriaan Fonds en het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

tentoonstellingen

1 / 3