Verfplantentuin

29 Mei 2023

Ter gelegenheid van de tentoonstelling ‘Kleurstof’ heeft het TextielMuseum een Verfplantentuin aangelegd in samenwerking met buurtbewoners, tuinontwerper Maaike Bertens en kunstenaar Nan Groot Antink.

De tentoonstelling is inmiddels voorbij, maar de planten worden nog altijd met veel liefde en aandacht verzorgd door onze 'tuinvrijwilligers'. Hierdoor zie je in het voorjaar het groen weer opkomen en kunnen we in de zomer genieten van een bloeiende tuin die het terrein rondom het museum opvrolijkt. Neem tijdens je bezoek zelf een kijkje in de Verfplantentuin en ontdek welke planten er gebruikt kunnen worden om textiel te verven.

Tuinvrijwilligers werken in de Verfplantentuin van het TextielMuseum, foto: Kevita Junior

De Verfplantentuin vormde het startpunt voor een nieuw werk van Nan Groot Antink genaamd ‘Van aster tot zuring: verfplanten & verhalen’ dat ze samen met de buurtbewoners maakt. Dit werk werd gedurende de tentoonstelling steeds verder uitgebreid.

De installatie Van aster tot zuring: verfplanten & verhalen door Nan Groot Antink, foto: Kevita Junior