Expositie Kiki van Eijk verplaatst naar najaar

6 Mei 2020

‘Gedachtespinsels | Dutch Design door Kiki van Eijk’ zal te zien zijn van 26 september 2020 tot en met 12 september 2021 in het TextielMuseum. De tentoonstelling van de Nederlandse ontwerper zou oorspronkelijk openen op 29 mei aanstaande. Vanwege de huidige coronacrisis is besloten de tentoonstelling te verplaatsen naar het najaar.

Photo-Floor-Knaapen-textielmuseum_kiki_03-1.jpg

Foto: Floor Knaapen

De expositie presenteert hoogtepunten uit het 20-jarig oeuvre van Kiki van Eijk op een vernieuwende wijze. Samen met scenograaf Theun Mosk creëert ze in het TextielMuseum een theatrale ervaring, die meerdere zintuigen zal aanspreken. ‘In deze tijden van afstand en online contact beseffen wij des te meer de kracht van de fysieke ervaring van kunst en design’, aldus Errol van de Werdt, directeur van het TextielMuseum. Conservator Suzan Rüsseler vult aan: ‘Kiki’s werk wordt getypeerd door een nieuwsgierige experimenterende houding. Dit zie je ook terug in de manier waarop ze in deze tentoonstelling samen met Theun Mosk het publiek uitdaagt haar ontwerpen op een speelse en theatrale wijze te beleven. We zien er dan ook naar uit de deuren weer te openen en deze wonderlijke ervaring te bieden.’

In lijn met het uitstellen van de tentoonstelling van Kiki van Eijk, wordt de modetentoonstelling ‘The Art of Lace | Haute couture van Chanel tot Iris van Herpen’ verlengd tot en met 6 september 2020.

Dutch Design door Kiki van Eijk
In het kader van haar 20-jarig werkjubileum presenteert het TextielMuseum hoogtepunten uit het oeuvre van Kiki van Eijk. De tentoonstelling stelt de fantasierijke ontwerpen van de Eindhovense designer centraal: van wandkleden en luxe textielobjecten tot meubels, klokken en lampen. Samen met scenograaf Theun Mosk creëert Van Eijk een expositie waarin bezoekers spelenderwijs het werk van Van Eijk ontdekken. In de ene ruimte werpt de bezoeker een blik in een kijkdoos om haar designs te zien, in de andere ruimte kan men met camera’s inzoomen op schetsen van haar werk. Door niet alleen te laten zien, maar ook te laten doen en ervaren, ontvouwt het poëtische oeuvre van Kiki van Eijk zich door de tentoonstelling heen.

‘The Art of Lace’ verlengd
De modetentoonstelling en publiekstrekker ‘The Art of Lace | Haute couture van Chanel tot Iris van Herpen’ zou tot en met 10 mei in het TextielMuseum te zien zijn. De expositie toont meer dan veertig kantcreaties van ‘s werelds grootste modehuizen. Deze tentoonstelling wordt verlengd tot en met 6 september 2020. Het TextielMuseum hoopt ‘The Art of Lace’ spoedig weer open te stellen voor het publiek.

In het Online TextielMuseum is – vanuit je eigen woonkamer – een online tour te bekijken, waarin modeprofessionals Cécile Narinx (modejournalist, deVolkskrant) en Jasmijn Bergisch (assistent hoofd atelier, Viktor&Rolf) met elkaar in gesprek gaan over de couturestukken.

Het TextielMuseum is tot nader bericht, en in ieder geval tot 1 juni 2020, tijdelijk gesloten. Het museum hoopt spoedig haar deuren weer te openen. Hierbij staat de veiligheid van bezoekers en medewerkers in het TextielMuseum voorop en zullen de nodige maatregelen getroffen worden, in lijn met de adviezen van het RIVM en het ministerie van Volksgezondheid.