FINISSAGE: Museumgasten x SHAPE
Op zondag 30 maart is 'SHAPE' voor het laatst te bezoeken en om deze tentoonstelling passend af te sluiten hebben we twee speciale gasten uitgenodigd voor de finissage: Tessa de Boer van MAISON the FAUX en modeontwerper Tom Van der Borght. Gastheer Haiko Huvenaars is van de partij om de gesprekken te leiden. Zo zoeken we samen de verdieping op.
V.l.n.r. Tessa de Boer, Haiko Huvenaars en Tom van der Borght.
Waar gaan we het over hebben?
We beginnen natuurlijk met een korte introductie van zowel gastheer Haiko Huvenaars, als de gasten Tessa de Boer (MAISON the FAUX) en Tom van der Borght. Daarnaast zal curator van de tentoonstelling Suzan Russeler uitweiden over de totstandkoming en achtergrond van 'SHAPE - body, fashion, identity .
Vervolgens gaan we met alle gasten dieper in op de werken die te zien zijn in 'SHAPE'. Welke maatschappelijke thema's snijden ze aan met de looks? Wat was de inspiratie? Hoe gaan ze te werk?
Heb je zelf een prangende vraag voor een van onze gasten? We nodigen je van harte uit om deze tijdens het gesprek in te brengen!
Praktische informatie en een tip!
Wanneer? Zondag 30 maart vanaf 14:30u
Waar? In ons Auditorium op de 2e verdieping van het museum (er is een lift aanwezig)
Voor wie? Dit evenement is voor iedereen toegankelijk en je hebt geen speciale voorkennis nodig. Wel raden we je sterk aan voorafgaande aan Museumgasten de tentoonstelling 'SHAPE' te bezoeken.
Tickets: €10,- (incl. drankje na afloop, excl. entree)
Voertaal: Deze editie is volledig in het Nederlands
Tip! Aan het eind van Museumgasten bieden we gelegenheid te blijven voor een drankje in de aangrenzende foyer. Zowel Tessa als Tom zijn hierbij aanwezig en praten graag met je verder.
Meer informatie
Over SHAPE - body, fashion, identity
De zaal met het themas 'Genderdiversiteit'. Foto: Josefina Eikenaar
In deze modetentoonstelling verken je surreële, futuristische en verleidelijke looks die geïnspireerd zijn op het menselijk lichaam. De werken gaan in op thema's als de maakbaarheid van het lichaam en de creatie van identiteit door middel van textiel en mode.
Er is in korte tijd veel veranderd. Online krijgen we niet alleen continue het ideale schoonheidsbeeld te zien, we kunnen het ook zelf creëren met avatars, filters of AI. Medische en cosmetische ingrepen zijn steeds toegankelijker. Het gesprek over culturele identiteit, seksualiteit en genderrollen wordt opener gevoerd, maar stuit ook op hevig verzet. Wat doet dit alles met ons zelfbeeld? En hoe hybride is het menselijk lichaam?
In SHAPE presenteren we conceptuele, sculpturale mode en body related art waarmee de ontwerper ingaat op de maakbaarheid van het lichaam. Zo zie je werk van bekende namen als Iris van Herpen en MAISON the FAUX, maar ook digitale mode en intrigerende installaties die speciaal voor deze tentoonstelling in het TextielLab zijn gemaakt.
Over Tessa de Boer/MAISON the FAUX
De werken Siren en Dragon van MAISON the FAUX, in de tentoonstelling 'SHAPE'. Foto: Josefina Eikenaar
MAISON the FAUX noemt zichzelf “een creatieve studio die zich voordoet als een groot couture modehuis”. Het fictieve huis, een ruwe vertaling van MAISON the FAUX, is geworteld in de grote fascinatie van wat 'echt' en 'nep' is, een groot gevoel voor humor en zelfspot, gecombineerd met een diepe liefde voor mode.
Tessa de Boer is mede-oprichter van MAISON the FAUX en van deze studio zie je de looks Siren en Dragon in de expo 'SHAPE'. De werken gaan o.a. over identiteit en verandering. Voor theatergroep NITE ontwikkelde MAISON the FAUX de performance-film Exit / Exist met zeven personages. Elk karakter kreeg een eigen kostuum en een korte video.
Over Tom van der Borght
Detail van het werk 7 ways to be T.VDB: A Safe Cocoon door Tom van der Borght. Foto: Josefina Eikenaar
Met 7 WAYS TO BE T.VDB won de Belgische kunstenaar en modeontwerper Tom Van der Borght in 2020 de hoofdprijs van het beroemde Hyères-modefestival. De collectie is een multidisciplinair zelfportret op de grens van mode en kunst dat gendernormen overstijgt. Voor zijn zeemeermin blazer en rok A Safe Cocoon combineerde hij restmaterialen, van klimtouw tot Swarovski kristallen en paste veel verschiellende (textiel)technieken toe, van lasersnijden tot handborduren.