Makersgeheimen #3 – voor de hele familie

1 Juli 2023 T/M 26 Mei 2024

Deze doe-tentoonstelling neemt jong en oud mee in de creatieve zoektocht van kunstenaars en ontwerpers die van over de hele wereld naar het TextielLab van het museum komen om hun meest wonderbaarlijke ideeën te vertalen naar textiel.

Wanneer je het TextielMuseum binnenstapt merk je al snel dat er ontelbaar veel mogelijkheden zijn om textiel te maken. Van kunstenaars, mode- of productontwerpers, tot architecten: allemaal verwezenlijken zij hun ideeën op een andere manier. In deze tentoonstelling kruip je in de hoofden van deze vindingrijke makers en ontdek je wat zij allemaal moeten doen om tot hun gedroomde eindresultaten te komen.

Gelukkig hoeven de makers dit niet helemaal alleen te doen. In het TextielLab – de professionele werkplaats van het museum – kunnen ze niet alleen rekenen op de precisie van de allernieuwste textielmachines, maar ook op een ervaren team van textielexperts. Zij weten alles over het maken van bijvoorbeeld een geweven wandkleed, een getuft vloerkleed, een gebreide deken of zelfs een driedimensionale vorm! Ze helpen de makers met het kiezen van de juiste garens of het ontwikkelen van een stof die héél sterk of juist zacht en aaibaar is.

De makers

In de expo ontdek je de geheimen van Sangmin Oh, Sigrid Calon, Brian Anderson, Sampat Studio (Marcos Kueh & Isabelle Nair-Lacheta), Miriam Sentler, Sandra Keja-Planken en Jojo Shone & Leonie Burckhart. Hieronder krijg je een voorproefje van hoe de kunstenaars samen met de experts te werk zijn gegaan in het TextielLab en van de tentoonstelling.

Technicus aan de weefmachine, foto: Patty van den Elshout

Spelen en bouwen met de blokken van textiel, foto: Patty van den Elshout

Ontwerper Brian Anderson ontwerpt mallen van textiel, foto: Patty van den Elshout

Verhalen tekenen zoals Miriam Sentler, foto: Patty van den Elshout

Kunstenaar en brei-expert maken de rondbreimachine klaar, foto: Josefina Eikenaar

Grondstoffen van dichtbij bekijken, foto; Patty van den Elshout

Maak het mee!

‘Makersgeheimen #3’ daagt je uit om actief de wereld van textiel te ontdekken met de hele familie. Maak je eigen garenpalet, teken een wandkleed vol verhalen, test de werking van glow-in-the-dark textiel en maak een bouwwerk van geweven blokken!

Foto: glow-in-the-dark lampen ontworpen door Sangmin Oh

Gerealiseerd met ondersteuning van