Cape Koningin Máxima Koningsdag - Jan Taminiau

Voor Hare Majesteit koningin Máxima ontwierp modeontwerper Jan Taminiau een ensemble bestaande uit een cape en een jurk. De unieke jacquard geweven stof voor de cape, met een kleurverloop in het de stof en het garen, is ontwikkeld in het TextielLab en droeg Hare Majesteit op Koningsdag 2017 in Tilburg.

Jan-Taminiau-17-04-for-Maxima-by-RVDA-2-500x667.jpg
Cape voor Máxima. Ontwerp Jan Taminiau. Foto REINIER RVDA

Cape
Het is een bijzondere jacquard geweven stof die gradiënt overloopt in zowel kleur als garen. De donkerblauwe chenille, met een matte uitstraling, staat in contrast met de overloop naar een glanskatoen in oker, dat een glanzende en gladdere textuur heeft.

Jan-Taminiau-17-04-for-Maxima-by-RVDA-47733aa-500x667.jpg
Jurk voor Máxima. Ontwerp Jan Taminiau. Foto REINIER RVDA

Jurk
De donkerblauwe jurk van koningin Maxima is gemaakt van een combinatie van zijde crêpe Georgette en organza. In een degrade om het lichaam heen zijn donkerblauwe en okerkleurige gesmokte ribbanden, smalle metalen kettingen en kristallen geborduurd.

Het ensemble was na Koningsdag in 2017 te zien in de tentoonstelling Oranje Boven | Koninklijk Textiel.

Photo-Josefina-Eikenaar-TextielMuseum-2017-003-021.jpg
Jan Taminiau aan het werk in het TextielLab. Foto Josefina Eikenaar-TextielMuseum