Koningin Máxima opent tentoonstelling ‘Koninklijk borduren’

1 November 2022

Op woensdag 30 november 2022 opent Hare Majesteit Koningin Máxima de tentoonstelling ‘Koninklijk borduren – verhalen en vakmanschap’ in het TextielMuseum in Tilburg. Dit doet zij samen met ruim 150 handborduurders uit het hele land die hebben bijgedragen aan de nieuwe gordijnen voor de Chinese Zaal van Paleis Huis ten Bosch.

Het TextielMuseum sluit op woensdag 30 november om 12:00 uur haar deuren voor publiek in verband met de koninklijke opening. De tentoonstelling ‘Koninklijk borduren’ is vanaf donderdag 1 december 2022 te bezoeken, uitsluitend met een tijdslot. Vanaf vandaag is het mogelijk een tijdslot te reserveren via textielmuseum.nl.

Hare Majesteit Koningin Máxima borduurt samen met leden van borduurgroep Pennywafelhuis mee aan de nieuwe gordijnen voor Paleis Huis ten Bosch, in het TextielMuseum. Foto: Benjamin Arthur i.o.v. TextielMuseum.

Borduren centraal

De tentoonstelling ‘Koninklijk borduren’ viert de passie voor borduren. Tijdens de koninklijke opening staat de bijdrage van ruim 150 handborduurders centraal. Na het officiële openingsmoment wordt koningin Máxima – die zelf mee borduurde aan de gordijnen – samen met diverse leden van de borduurgroepen rondgeleid door de tentoonstelling. De rondleiding start bij de 18de-eeuwse gordijnen waarop de nieuwe gordijnen zijn gebaseerd en leidt langs het ontwerp- en maakproces naar de nieuwe gordijnen. Er wordt stilgestaan bij de expositiezaal waar van elke borduurgroep één borduurwerk is uitgelicht dat de groep representeert. Te zien zijn onder meer de handgeborduurde witte bruidssjaal die Nasima Azimi maakte in Kabul, Afghanistan en meenam naar Nederland op de vlucht voor de Taliba, het zeer verfijnde Japanse borduurwerk van Jessica de Boer van Brouwershaven die 900 uur aan het borduursel werkte en het werk van modestudenten Angela Acosta Hernandez en Rayyan Jindi die door het Koninklijk borduren-project voor het eerst kennismaakten met het borduurambacht.

Over de tentoonstelling

De tentoonstelling in het TextielMuseum toont zowel de historische als de nieuwe gordijnen van de Chinese Zaal in Paleis Huis ten Bosch – het woon- en werkpaleis van koning Willem Alexander en koningin Máxima, voordat ze in het paleis worden geïnstalleerd. Centraal staat het veelzijdige maakproces van de nieuwe gordijnen, die machinaal geborduurd zijn in het TextielLab – de professionele werkplaats van het museum – en waaraan meer dan 150 handborduurders uit het hele land én koningin Máxima zelf hebben bijgedragen.

Download hier het volledig persbericht over de tentoonstelling.

Accreditatie

Accreditatie voor de koninklijke opening is mogelijk tot uiterlijk donderdag 24 november 18.00 uur via [email protected] onder vermelding van naam, medium, functie en het item dat u wilt maken.

Geaccrediteerde media ontvangen na sluiting van de accreditatie een persprogramma met nadere informatie. Mocht uw accreditatieverzoek niet kunnen worden gehonoreerd, verzoeken we u ook niet aanwezig te zijn.

Op dinsdag 29 november van 10.00-12.30 uur is er ook gelegenheid een preview van de tentoonstelling te krijgen, in aanwezigheid van directeur Errol van de Werdt, conservator Suzan Rüsseler en hoofd TextielLab Hebe Verstappen. Aanmelden voor deze preview kan ook via [email protected]. Vermeld a.u.b. duidelijk voor welke datum u zich wilt aanmelden.