Van de bodem verdwenen?

11 Maart 2016

Als je naar Amerika of Indonesië wilt, ben je er tegenwoordig binnen een etmaal. Je kunt het je dan ook nauwelijks meer voorstellen dat zo’n reis honderd jaar geleden heel wat meer tijd kostte. Luchtvaart bestond niet. Iedereen werd vervoerd met schepen, die wekenlang over de reis deden. Passagiers, vooral van de 1e klasse, werd het zo comfortabel mogelijk gemaakt. De rederijen zorgden voor grote en luxueuze ruimtes: een rook-, muziek- en damessalon, conversatie- en eetzalen. Ook de versiering van het interieur kreeg bijzondere aandacht. Kunstenaars werden ingeschakeld om meubels, wanden, vloeren én linnengoed te ontwerpen.

Dineren in die 1e klasse vond natuurlijk plaats aan met damast gedekte tafels. De linnenweverijen leverden duizenden tafellakens en servetten, maar ook droogdoeken, werk- en closetdoeken met scheepvaartpatronen of met het logo van de rederij.

In de expositie Aan boord; linnengoed voor de grote vaart, 1900-1970 wordt een beeld gegeven van het damast en verschillend linnengoed.

Maar er is heel veel verloren gegaan. Het merendeel van de schepen – met hun gehele inhoud – is verdwenen, gezonken of gesloopt. Het TextielMuseum is dan ook nog steeds op zoek naar damast of andere doeken van de Holland Amerikalijn, de KNSM, de Stoomvaart Maatschappij Nederland of de Rotterdamsche Lloyd.

Mocht u iets hebben, laat het ons weten!!

Caroline BootConservator

De expositie is te zien tot en met 30 oktober 2016.

Bijschriften:

Titel: Tafellaken met scheepsbrochure ‘Slamat’ Rotterdamsche Lloyd (RL)Ontwerper: onbekend  Jaar: 1936Materiaal: linnenTechniek: damastgewevenUitvoering: J. Elias Textielfabrieken (Eindhoven)  Collectie TextielMuseumInv. Nr.: 15132Bruikleengever brochure: particuliere collectieFoto: Joep Vogels i.o.v. TM

Titel: tafellaken Koninklijke Hollandsche LloydOntwerper: onbekendJaar: 1929Materiaal: linnenTechniek: damastgewevenUitvoering: W. J. van Hoogerwou & Zn. (Boxtel)Collectie TextielMuseumInv. Nr.: 12634a  Foto: Joep Vogels i.o.v. TM