Textielboekentips voor creatievelingen

30 Juni 2023

Ben je op zoek naar inspiratie voor je volgende project? Of wil je eens wat nieuws uitproberen? In de uitgebreide bibliotheek van het TextielMuseum vind je oneindig veel inspiratie. We hebben een assortiment van 20.000 boeken, tijdschriften, stalenboeken en meer, allemaal gewijd aan de wonderlijke wereld van textiel. Hoewel handwerken niet de hoofdfocus van onze verzameling is, valt er meer dan genoeg te ontdekken voor de creatieveling onder ons die graag zelf aan de slag gaat.

Foto: Josefina Eikenaar

In deze blog laten we een tipje van de sluier zien; We lichten enkele interessante boeken uit waar jij als maker, ideeën of inspiratie uit kunt putten. Het is een ware reis door de tijd, van boeken vol historisch precisiewerk tot moderne, kleurrijke motieven en vernuftige technieken. In deze eerste editie kijken we naar de veelzijdige techniek breien.

Tip 1: Natuurlijk nauwkeurig

Kunstbreiwerk. Otto Beyer. Beyer's handwerkboeken : serie H ; no. 64. Foto: Josefina Eikenaar

Aan het kunstbreien, dat reeds in den aanvang der negentiende eeuw zeer veel werd beoefend, wordt weer meer en meer aandacht geschonken.’

Zo begint dit boek over kunstbreien uit het begin van de twintigste eeuw. In dit honder jaar oude boekje vind je patronen voor geometrische sierkleedjes die vaak geïnspireerd zijn op de natuur. Deze kleedjes zijn enorm precies en worden met vier hele dunne breinaalden gebreid. Het vergt dus enig geduld, maar het resultaat is dan ook prachtig. Wellicht kun je er je eigen eenentwintigste eeuwse draai aan geven. Bijvoorbeeld door middel van moderne rondbreinaalden en de magic loop.

Tip 2: Van pixels naar breisteken

Typographic knitting : from pixel to pattern / Rüdiger Schlömer. - New York : Princeton Architectural Press, 2018. Foto: Josefina Eikenaar

Hoe vertaal je digitale grafische lettertypes naar een tastbaar breiwerk? Voor Rüdiger Schlömer vormden pixels een inspiratiebron, dus ontwikkelde hij patronen om fonts te kunnen breien. Het boek verkent verschillende breitechnieken, van Fair Isle en slipsteek tot schaduw- en modulair patchworkbreien. De auteur heeft een instagram account vol met voorbeelden, toepassingen en zelfs instructie video’s. Welke tekst zou jij in een trui of kleed willen breien?

Tip 3: Handwerkvreugd

Handwerkvreugd. Foto: Josefina Eikenaar.

De breigarenfabriek Everlasting uit Heeze schreef in de jaren 1920 een prijsvraag voor breipatronen uit en wist op die manier het boek Handwerkvreugd te vullen, want:  ‘slechts op deze wijze was het mogelijk om te geraken tot een boekwerk, dat een keurcollectie bood van de allerbeste modellen, zoowel in practische als in aesthetisch opzicht.

Dit boek staat vol met baby- en kinderkleding, strandkleding, pyjama’s, vesten, spencers, maar ook interieurtextiel zoals kleedjes, een vijfhoekige theemuts en kussens. De kinderkleding is misschien wat gedateerd, maar vooral tussen de vesten en spencers zitten een aantal vintage parels, die weer helemaal in zijn.

Tip 4: Expres gaten breien

Pop knitting : bold motifs using color & stitch / Britt-Marie Christoffersson; transl. by Carol Huebscher Rhoades. - Loveland : Interweave Press, 2012. Foto: Josefina Eikenaar

De brei-experts van het TextielLab zijn altijd op zoek naar nieuwe manieren van breien. Ook boeken over handbreien kunnen verrassende inzichten bieden voor het breien op onze computergestuurde breimachines. Dit is zo’n boek. Net als Typographic knitting staan hier geen kant-en-klare breipatronen in voor kleding of interieur-items, maar leer je technieken voor nieuwe structuren. Vlechten die op het breisel liggen, gaten, ruiten en andere geometrische patronen en driedimensionale motieven zijn allemaal te vinden in dit boek. Het is vervolgens aan jou om te kiezen waar je deze prachtige technieken in wilt verwerken.

Tip 5: Tilburgse breigarens

Jubileum uitgave 3 Suisses. Foto: Josefina Eikenaar

Sinds 1938 maakte de Tilburgse wolfabriek 3 Suisses garen voor handwerkers. Ze haddend winkels door het hele land (zo ook hier aan de Ringbaan Noord) maar gingen in 1986 failliet. Veel mensen breiden vroeger kleding voor zichzelf of zelfs de hele familie, dus 3 Suisses publiceerde regelmatig boeken en tijdschriften met breipatronen, zoals Breivreugd en het 3 Suisses breigids en breipatronenboek. Veel van deze patronenboeken vind je terug in de onze bibliotheek collectie, zoals deze jubileum uitgave uit 1978 ter ere van het 40-jarig bestaan. Het staat vol zomer- en winterpatronen voor jong en oud. Opnieuw een fantastisch exemplaar voor de vintage liefhebber, met mode uit de jaren 70.

Hopelijk heeft deze blog je geïnspireerd om zelf (weer) aan de slag te gaan met textielcreaties. Als je nog meer wilt ontdekken, nodigen we je uit om een bezoek te brengen aan onze uitgebreide bibliotheek. Onze toegewijde bibliothecaris Jantiene staat klaar om al je vragen te beantwoorden en te voorzien van deskundig advies. De boeken worden niet uitgeleend, maar je mag altijd foto’s en scans maken om thuis nog eens rustig te kunnen bestuderen.

Dus, waar wacht je nog op? Pak je naalden, garen en stoffen en laat je creativiteit de vrije loop. We zijn benieuwd naar wat jij deze zomer gaat maken, dus deel je creaties met ons op Facebook of Instagram door ons te taggen. En tot snel in het museum en de bibliotheek!

Openingstijden bibliotheek:

Voor individuele bezoekers is de bibliotheek open van dinsdag tot en met donderdag van 10.00 uur tot 17.00 uur en op vrijdag op afspraak.

E: [email protected]