Tanja Kirst | een Scandinavische textielontwerper aan het begin van haar carrière

31 Juli 2018

In 2017 liep de Deense Tanja Kirst stage bij de productontwikkeling weven. Toen interviewden wij Kirsten over haar ervaringen in het TextielLab en wat haar toekomstplannen waren. Dat interview kun je hier teruglezen. Sinds begin deze zomer mag Tanja zichzelf Master of Fine Arts noemen, met als specialisatie Textiel Design, en werkt ze bij de bekende textielfabrikant Kvadrat. We vroegen haar onlangs naar haar afstudeerproject, dat ze in het TextielLab realiseerde, en wat Scandinavisch design volgens haar zo populair maakt.

Tanja, na je stage in het TextielLab ging je richting Italië voor een andere stage, namelijk bij het textielbedrijf Tessitura Stamperia Luigi Verga. Wat heb je tijdens die stageperiode gedaan?

Ik heb een serie van stoffen ontworpen en ontwikkeld voor hun interieur en modecollectie. In het begin van de stage bedacht ik vier thema’s met verschillende stijlen en presenteerde mijn ideeën en moodboards. Eén van de thema’s was geïnspireerd op Art Deco patronen en tekeningen. Deze bleek favoriet. Met dit thema ging ik aan de slag. Er werd uiteindelijk besloten om één van de patronen verder uit te werken en in productie te nemen. Het was een geweldige ervaring om mijn eigen ontwerpen in productie te zien gaan en meer kennis te vergaren over hoe de textielindustrie werkt. Ongeveer vijftien ontwerpen van mijn hand zijn nu opgenomen in de collectie en het archief van Tessitura Verga. 

Vanuit Italië keerde je terug naar Kopenhagen om je te focussen op je afstuderen. Je diende een aanvraag in bij het TextielLab voor je afstudeerproject en je werd geselecteerd. Wat heeft jou doen besluiten om voor je afstuderen terug te komen naar Tilburg?

Gedurende mijn stage in het TextielLab leerde ik alle mogelijkheden kennen van productontwikkeling en productie. Ik wilde deze kennis graag verwerken in mijn afstudeerproject. Het plan was van begin af aan al dat ik mijn ontwerpen op de jacquard weefmachine wilde maken. Voordat ik stage liep in het TextielLab had ik alleen nog ervaring met analoog weven. Een mooie techniek, maar wel heel erg tijdrovend. Voor mijn afstudeerproject wilde ik juist graag op grotere schaal werken en een serie van verschillende ontwerpen ontwikkelen en produceren. In het TextielLab is dat allemaal mogelijk. Natuurlijk wilde ik ook graag terugkomen in het TextielMuseum om alle leuke mensen daar weer te zien. Het TextielLab is een bijzondere plek voor mij. Mijn stage in de werkplaats en de kans om mijn afstudeerproject hier te realiseren heeft een grote invloed gehad op waar ik nu sta als textielontwerper. 

Je afstudeerproject draagt de titel ‘Re: Thinking Hemp’. Kun je er iets meer over vertellen?

Het idee voor ‘Re: Thinking Hemp’ is gebaseerd op een onderzoek voor het project ‘Sustainable Hemp Textiles’ van The Danish Technological Institute. Dit project heeft als doel textiel te vervaardigen van hennep dat op Deense bodem kan worden verbouwd. Hennep heeft als belangrijke eigenschappen dat het een hoge opbrengst heeft en kan groeien met weinig gebruik van chemicaliën. Een bijkomend voordeel is dat alle delen van de plant bruikbaar zijn. De zaden en bladeren worden bijvoorbeeld verwerkt in voedsel en medicijnen. Hennep kan dus voor de productie van duurzamer textiel een serieus alternatief bieden voor de huidige katoenproductie.

Mijn ervaring is dat textiel gemaakt van hennep nog steeds te veel wordt geassocieerd met een ruwe, matte en jeukende kwaliteit. Vanuit esthetisch oogpunt was de intentie van dit project om een textielkwaliteit van hennepgaren te ontwikkelen die er aantrekkelijker uitziet en delicater aanvoelt. Ik koos het licht als inspiratiebron, zowel voor de weefconstructie als de algehele visuele ervaring van de collectie. Mijn intentie is ook om producenten, ontwerpers en kopers nieuwe vormen van hennepproductie te ervaren, zodat de interesse in het gebruik van hennep in de textielindustrie groeit. 

De uiteindelijke collectie die ik maakte in het TextielLab bestaat uit een groot geweven paneel dat als ruimteverdeler gebruikt kan worden en een serie van kleinere panelen met verschillende composities en patronen. Elke stof is ontworpen met een positieve en negatieve kant, dat ervoor zorgt dat de hele collectie aan beide zijden bruikbaar is. De collectie is zo gemaakt dat het een visueel verhaal vertelt over hoe hennep in een geweven constructie gradaties, kleurovergangen en schakeringen kan creëren. Tevens maakte ik een stalencollectie die bestaat uit een reeks experimenten over hoe hennep in verschillende kwaliteiten geweven kan worden. De stalen zijn ontworpen en ontwikkeld met een variatie in textuur, dichtheid, transparantie en sterkte.

"Het TextielLab is een bijzondere plek voor mij. Mijn stage in de werkplaats en de kans om mijn afstudeerproject hier te realiseren heeft een grote invloed gehad op waar ik nu sta als textielontwerper"

Op dit moment is in het TextielMuseum de tentoonstelling ‘Simply Scandinavian | Nordic Design 1945-2018’ te zien. Is er een Scandinavische ontwerper die jou inspireert?

Ik kan niet één favoriete ontwerper noemen, maar ik vind het design en het textiel ontworpen door Nanna Ditzel wel erg inspirerend. Vooral haar meubelstof ‘Hallingdal’ die ze ontwierp voor Kvadrat.

Ik haal ook veel inspiratie uit het huis van Finn Juhl. Hij bouwde het huis in 1942 in Ordrup,  Denemarken, en is nu toegankelijk voor publiek. Het huis representeert de ontwerper zijn samenspel tussen interieurontwerp en materiaal- en kleurgebruik. Steeds als ik het bezoek ontdek ik nieuwe dingen en word ik opnieuw geïnspireerd.

Je komt zelf uit Denemarken. Wat is volgens jou karakteristiek voor Scandinavië en wat maakt het gebied een belangrijke bakermat van iconische ontwerpen en succesvolle ontwerpers?   

Ik denk dat we vrij eenvoudig en veilig leven in het noorden. We genieten van het thuis zijn en vooral in de winter leven we wat meer geïsoleerd. We hebben dan de neiging om wat meer gesloten te zijn. Maar in de zomermaanden draaien we om als een blad aan een boom en zijn we juist heel ‘outgoing’ en beleven we veel plezier aan het buiten zijn. In relatie tot design denk ik dat wij Scandinaviërs heel goed zijn in het maken van eenvoudig uitziende ontwerpen die beter bekeken complex en heel gedetailleerd zijn. Je moet het ontwerp observeren, gebruiken en er interactie mee hebben om alle functies en details te kunnen ervaren. Ik denk dat een lange levensduur heel karakteristiek is voor Scandinavisch design.   

Hoe ziet jouw interieur eruit? Heb je zelf Scandinavisch design in huis?

Nou, eigenlijk bezit ik heel weinig design. Een aantal jaren terug had ik een volledig gemeubileerde appartement in Kopenhagen, wat heel fijn was, maar er bekroop mij het gevoel van vastzitten en verveeld zijn. Ik had een grote behoefte om te gaan reizen, dus ik besloot om mijn appartement en al het meubilair dat ik had te verkopen. Sindsdien heb ik gestudeerd en gewoond in Schotland, Parijs, Japan, Nederland en Italië. Ik geniet heel erg van de vrijheid om geen spullen te hebben. Ik denk dat dit ook een Scandinavische manier van leven is: licht, eenvoudig en minimalistisch.

Sinds kort werk je voor Kvadrat, een Scandinavisch interieurtextiel fabrikant. Wat doe je daar precies?

Ik werk bij Kvadrat in Kopenhagen waar ik klanten van Kvadrat help en adviseer. Toen ik daar startte kreeg ik eerst een uitvoerige training in hun collecties, wat erg interessant en inspirerend is in relatie tot mijn eigen werk. Ik ben heel dankbaar dat ik er mag werken en mijn kennis daar kan vergroten.

https://www.tanjakirst.com/