Red het ontwerpgeheugen

9 November 2023

Dutch Design is wereldberoemd en wordt verzameld en getoond. Maar dat betekent niet dat de archieven van Nederlands designers ook worden bewaard. Hierdoor dreigt kostbaar ontwerpgeheugen verloren te gaan. Om hier aandacht voor te vragen laten we vanaf 21 november een stukje van zo'n archief zien in ons museum. In samenwerking met Netwerk Archieven Design en Digitale Cultuur (NADD) tonen we als onderdeel van de campagne 'Archives at Risk: Seeking Shelter' items uit het archief van Hella Jongerius.

Foto: Luc Schraauwers

Archives at Risk

Een belangrijk deel van het Nederlands ontwerpgeheugen dreigt te verdwijnen omdat er geen centraal beleid is noch bijbehorende financiering om deze archieven te bewaren. Maar deze archieven bieden waardevol inzicht in het proces van maken en helpen ons de Nederlandse inventiviteit te begrijpen. Om die reden is het Netwerk Archieven Design en Digitale Cultuur (NADD) de campagne 'Archives at Risk: Seeking Shelter' begonnen. Een serie archiefpresentaties bij verschillende erfgoedinstellingen in Nederland toont elke drie maanden een ander 'Archive at Risk' die het belang van het bewaren van deze creatieve denkkracht tonen.

Hella Jongerius aan het werk in het TextielLab in 2015. Foto: Magdalena Lepka

Hella Jongerius / JongeriusLab

Sinds de oprichting van Jongeriuslab (1993) verwierf Hella Jongerius internationale bekendheid met haar eigenzinnige visie op industrie, ambacht, kunst en vormgeving. Het grote publiek kent Jongerius van haar ontwerpen in glas en keramiek, zoals het servies B-set of de vazen voor IKEA. Bijzondere aandacht binnen haar oeuvre geldt voor de ontwikkeling van textiel. Jongerius ontwierp kleden, stoffen en meubels voor bedrijven als Vitra, Kvadrat en KLM en werkte ook een aantal keer in ons TextielLab. Zo heeft ze samen met Simone Post en Studio Truly Truly een serie plaids ontwikkeld voor ons label by TextielMuseum. Het textielontwerp archief van Jongerius omvat ruim 160 dozen met stalen en modellen. We zijn opzoek naar financiering voor de verwerving van een aantal bijzondere objecten en prototypes van Jongerius, die we samen met de royale schenking van het textielontwerp archief aan onze museumcollectie willen toevoegen.

Vanaf dinsdag 21 november zal in onze bibliotheek een kleine presentatie te zien zijn over het archief van Hella Jongerius. De museumbibliotheek is geopend op dinsdag tot donderdag van 10:00-17:00u en vrijdag op afspraak. Let op! De bibliotheek is gesloten van 26 december t/m 5 januari.

Foto: Luc Schraauwers

Een nieuw netwerk

Omdat er in Nederland geen centrale organisatie is die zich ontfermt over het gemeenschappelijke ontwerperfgoed is in 2021 het Netwerk Archieven Design en Digitale Cultuur (NADD) opgericht. Dit netwerk bevordert kennisdeling, maakt het vinden van de bestaande ontwerparchieven makkelijker door de ontwikkeling van een digitale infrastructuur en vraagt aandacht voor de (toekomstige) archieven die nog geen onderdak hebben. Het NADD bestaat nu uit 40 partners: grote en kleine erfgoedinstellingen die archieven beheren, ontwerpers, beroepsorganisaties, onderwijsinstellingen en experts op het gebied van ontwerp. Nieuwe Instituut is de coördinator van het netwerk.

www.netwerkadd.nl

Colofon / Colophon

Curator: Suzan Rüsseler (TextielMuseum)

Advies of overall curator Seeking Shelter: Annemartine van Kesteren (Boijmans Van Beuningen)