Heringa/Van Kalsbeek aan het werk in TextielLab voor de collectie van het TextielMuseum

31 Augustus 2015

Afgelopen periode is het Amsterdamse kunstenaarsduo Heringa/Van Kalsbeek regelmatig aan het werk geweest in het TextielLab. Prachtige, op vlindervleugels lijkende vormen werden in canvas gelaserd.

foto 1: Aan het laseren in het TextielLab

Bekend om hun grillige sculpturen van gevonden voorwerpen, nylondraad, veren, touw – overgoten met kunsthars – zijn Heringa/Van Kalsbeek dit jaar uitgenodigd door het TextielMuseum om een groot driedimensionaal beeld te maken.

foto 2: Maarten van Kalsbeek bij het gelaserde canvas

Hun eigen etnografische kunstcollectie vormt de inspiratiebron. Met name een Chinese bruidstooi, bestaande uit een metalen frame en versierd met allerlei ornamenten.

foto 3: Liet Heringa met de gelaserde vormen, die zijn bewerkt met kunsthars

Voor het nieuwe beeld zijn ze nog volop in eigen atelier bezig. Een groot stalen frame is gelast. ‘Als een tekening hangt het in de ruimte’, stelt het duo, ‘rauw en imperfect’. Dat boeit hen, evenals de spanning tussen de binnen- en buitenvorm en de coulisse werking. In het frame worden de gelaserde vormen uit het TextielLab gehangen, na overgoten te zijn met gekleurde kunsthars. Ook helderrode, zelfgemaakte wollen pompons krijgen een plek in dit kleurige werk. Net als handbeschilderde blikken deksels. Associaties aan carnaval, parades of de Peking opera dringen zich op.

foto 4: Beeld ‘Armor’ in wording

Hoe dit fascinerende beeld definitief is geworden, kan de bezoeker zien op de tentoonstelling GOING SOFT. art+design@TextielLab, van 3 december 2016 t/m 7 mei 2017 in het TextielMuseum!

foto 5: het antieke bruidstooitje

Deze collectieopdracht wordt met steun van het Mondriaan Fonds gerealiseerd.