Een kijkje in het TextielLab: Nieuwe garens in de garenbank

1 September 2015

Het TextielLab heeft een bijzondere status binnen het TextielMuseum. Deze geavanceerde werkplaats in huis levert een grote bijdrage aan de reputatie van het museum wereldwijd. Het lab is het kloppend hart van het museum: een ‘fabriek’ in de oude fabriek waar – net als 100 jaar geleden – de laatste technieken worden toegepast om vernieuwende stoffen en toepassingen te ontwikkelen.

Ieder half jaar bezoeken een aantal leden van het TextielLab één van de internationale beurzen waar nieuwe garens en textiel worden gepresenteerd. Afgelopen maart bezochten Martijn van Strien (Garen Adviseur) en Marjan van Oeffelt (Productontwikkelaar Weven) de ‘Filo-beurs’ in Milaan.

‘Op zo’n garenbeurs vinden we elke keer veel nieuwe garens. We spreken er met verschillende leveranciers over de mogelijkheden om de Garenbank van het TextielLab uit te breiden. Deze keer kwamen we terug met een aantal nieuwe garens, waaronder een Italiaans, gerecycled, katoenen garen. Uit een zeer interessant gesprek met de leverancier bleek dat deze garen al tientallen jaren geproduceerd wordt, maar dat zij niet te koop lopen met het feit dat het gerecycled is. Dit komt omdat ze in eerste instantie willen dat klanten bij hun kopen om de goede kwaliteit en niet om mee te doen aan de ‘duurzaamheid-hype’. Wij van het lab hopen dat de aandacht voor duurzaamheid niet enkel een hype is, maar blijvend. Daarom hebben we besloten om dit garen op te nemen in onze garenbank’, aldus Martijn van Strien.

Het garen wordt gemaakt door T-shirts te verzamelen die als ‘overstock’ overblijven in winkels en magazijnen. Deze worden op kleur gesorteerd en daarna machinaal terug gebracht tot katoenen vezels. Deze vezels worden met een kleine hoeveelheid synthetisch materiaal vermengd en weer gesponnen tot een nieuwe draad. De nieuwe draad heeft dan de gemiddelde kleur van de T-shirts die samen zijn verwerkt, zo kan door mengen elke kleur garen gemaakt worden.

In het TextielLab wordt dit garen gebruikt in bijvoorbeeld wandtapijten of duurzame interieurstoffen.