Creative Heroes Award voor samenwerking Studio Samira Boon, Theaters Tilburg en TextielLab

5 Juli 2017

Eén keer in de twee jaar worden met de Creative Heroes Award de mensen, organisaties en samenwerkingsverbanden geëerd achter duurzame en baanbrekende ontwerpen voor ruimtelijke toepassingen. In totaal kent de jury 12 prijzen toe. Deze zijn onderverdeeld in de categorieën Architectuur, Interieur, Product en Next Generation. De award wordt dit jaar voor het eerst uitgereikt.

Twee projecten die ontwikkeld zijn in samenwerking met het TextielLab waren genomineerd voor deze award: de Archi Folds van Studio Samira Boon en de Sound Skins van Studio Truly Truly.

Archi Folds werd ontwikkeld door Samira Boon in samenwerking met het TextielLab, als onderdeel van een jarenlang Research & Development traject. Het resultaat is innovatief textiel, geinspireerd op de Japanse origami techniek. Er is een speciale weeftechniek gebruikt waardoor de vouwstructuren, gebruikt bij origami, vertaald worden van papier naar textiel. Op deze manier kunnen de platte stoffen getransformeerd worden tot 3D sculpturen om ze toe te passen in de hedendaagse architectuur. De Archi Folds waren vorig jaar te zien in de expositie 'Co-Creatie' in het TextielMuseum, waarin meerdere innovatieve projecten, gemaakt in het lab, werden getoond.

Donderdag 29 juni vond de uitreiking in Undercurrent in Amsterdam plaats. In de categorie Interieur mocht Studio Samira  Boon deze mooie prijs in ontvangst nemen voor haar samenwerkingsverband met Theaters Tilburg, the University of Tokyo en het TextielLab. De vijftienkoppige jury over de samenwerking: 'Individueel is iedereen goed, maar de samenwerking maakt het verschil. Dit project heeft alleen maar bestaansrecht in deze samenstelling, want niemand is inwisselbaar'. Onze productontwikkelaar Stef Miero, die nauw betrokken is geweest bij de ontwikkeling van Archi Folds, en directeur Errol van de Werdt waren bij de feestelijke uitreiking aanwezig.

Juryrapport: "Individueel is iedereen goed, maar de samenwerking maakt het verschil. Dit project heeft alleen maar bestaansrecht in deze samenstelling, want niemand is inwisselbaar"

Theaters Tilburg zocht voor hun zalen een ontwerp dat dynamisch ruimtegebruik kan faciliteren. De Archi Folds dienen als scheidingspanelen en kunnen dankzij de ingeweven vouwstructuren worden in- en uitgevouwen, zodat de sfeer, perspectief en akoestiek van een ruimte bepaald kan worden.

In de volgende films kun je het ontwikkelproces en het eindresultaat in Theaters Tilburg bekijken.