Een groeiende collectie: Bekijk de nieuwste aanwinsten

2 Maart 2023

Wat je in het museum ziet is slechts het topje van de ijsberg, want achter de schermen is een groot depot met opgeslagen kunstwerken. De werken uit deze museumcollectie zie je niet alleen bij ons in de tentoonstellingen, maar lenen we ook uit aan andere musea. Wanneer ze niet getoond worden, wordt alles zorgvuldig opgeslagen en onderhouden. Ieder jaar koopt het TextielMuseum objecten en installaties aan op het gebied van kunst en vormgeving. Het team van conservatoren houdt zowel makers die al jaren actief zijn, als ook jong talent in de gaten. Ze kijken bij potentiële aankopen naar criteria als het inhoudelijke concept, innovatie, duurzaamheid en culturele diversiteit. Uit een longlist van werken wordt uiteindelijk een keuze gemaakt. Afgelopen tijd zijn er weer mooie werken aan de collectie toegevoegd.

De Maleisische cultuur onder de loep

Een van de jonge talenten van wie in 2022 werk is verworven is de kunstenaar Marcos Kueh. Afgelopen jaar studeerde hij af aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Den Haag en hiervoor werkte hij in het TextielLab aan de serie Kenyalang Circus. Deze titel staat voor freak show of menselijke dierentuin en het aangekochte wandkleed Rasa Sayang komt uit deze serie. Met dit werk bevraagt Marcos in hoeverre zijn cultuur authentiek is aan de hand van een satirische blik op het gecommercialiseerde, exotische imago van Sarawak Borneo: 'het Maleisische, exotische onbekende'. Maar de kunstenaar probeert ook trots te vinden in zijn cultuur. Het wandkleed toont de afbeelding van een masker van Borneo met daarboven de tekst 'Rasa sayang'. Dit is de titel van een lied dat iedere Maleisiër kent en zong in hun kindertijd. Volgens Kueh is het een van de weinige dingen die de Maleisiërs raciaal verbindt.

Rasa Sayang van Marcos Kueh - Foto in TextielLab: Patty van den Elshout

Grafisch werk uit Tilburg

Kunstenaar en vormgever Sigrid Calon is regelmatig in het TextielLab te vinden, maar werkt daarbuiten met nog veel meer materialen en technieken. In haar grafische oeuvre vind je namelijk een metalen gevel hier in Tilburg, vlaggen voor een tempel in Japan en een lichtgevend plafond in Amsterdam. Ook ontwikkelde ze voor het label byTextielMuseum een serie theedoeken en plaids die een ode zijn aan het weven en breien.

Onlangs is haar wandkleed Woven Textile #77 aangekocht voor in de collectie en is onderdeel van een doorlopende serie die in het TextielLab geproduceerd wordt. Het weefsel is zo ontworpen dat je aan de voor- en achterkant verschillende versies van hetzelfde werk ziet. De grafische risoprint geeft een goede weergave van het raster dat de basis vormt van deze compositie.

Risoprint Sigrid Calon

Koffiezakken ontrafeld tot het witte goud

Naast Marcos Kueh heeft ook jong talent Rosana Escobar zich in de kijker gespeeld met haar culturele werk. De Colombiaanse ontwerper studeerde in 2020 af aan de Design Academy Eindhoven en wilde zich voor haar eindexamenwerk verdiepen in de fique vezel. Fique wordt vandaag de dag vooral geteeld om koffiezakken van te maken en daarom gezien als laagwaardig materiaal. Vroeger stond fique in Colombia juist bekend als ‘oro blanco’ (het witte goud), dus is Rosana zich gaan verdiepen in de mogelijkheden van de onbewerkte fique vezel, waarbij ze op zoek is gegaan naar de traditionele Colombiaanse handwerktechnieken die hierop werden toegepast. Ze heeft afgedankte koffiezakken ontrafeld, om het materiaal vervolgens te gaan vervilten, wat mooie tapijten en wandkleden heeft opgeleverd. Tijdens haar onderzoek ontdekte ze dat fique een zeer sterke, fijne, zachte en glanzende vezel is die interessante toepassingen opleveren. Uit haar project Oro Blanco - Unraveling the coffee bag zijn tapijt Secondary Raw, wandobject Espina en poef Bundle in onze collectie opgenomen.

Tapijt Secondary Raw en poef Bundle. Foto's Iris Rijskamp and Yohan Lopez

Multifunctionele anatomie

Tot slot een innovatief werk van Nynke Tynagel en het kunstinitiatief inCC, genaamd Anatomic. Ze maakte een ontwerp dat de interne werking van het menselijk lichaam weergeeft en wist dat samen met BYBORRE te vertalen naar een 3D-breisel. Het werk verwijst naar bordspellen en educatieve diagrammen en is gebaseerd op de wens van de kunstenaar om menselijke connecties verder te verkennen. Anatomic kan door middel van het houten frame zowel aan de muur worden gehangen, als worden gebruikt als ligstoel. De dubbele functionaliteit was een bewuste keuze van inCC: gedreven door hun missie om meer te maken met minder.

Foto Carlfried Verwaayen

Deze werken zijn opgenomen in onze collectie. Voor nu blijven ze dus achter de schermen, maar wie weet dat je ze in de toekomst tegen kan komen bij een van onze tentoonstellingen.

Wist je dat een groot deel van de collectie ook online te bekijken is? Je vind hier een overzicht van honderden werken.

Bekijk hier welke tentoonstelling er nu in en de toekomst te zien zijn.