Sterke herinneringen aan AaBe

3 Januari 2014

Dat AaBe een ‘sterk merk’ was, blijkt wel uit de vele verhalen die bij het TextielMuseum werden verteld tijdens de ‘Registratiedagen’. In het laatste weekend van november 2013 deed het TextielMuseum een oproep aan vooral Tilburgers om hun herinneringen aan deze fabriek te delen. Voorwerpen werden ingenomen en kregen een plaats in de tentoonstelling. Verhalen werden opgetekend en toegevoegd aan het digitale Geheugen van Tilburg.

De ingebrachte voorwerpen hebben nauwelijks culturele waarde, maar zijn vooral van emotioneel belang. Ze herinneren vaak aan het werken op de fabriek of aan het gezinsleven in de jaren vijftig en zestig. De voormalige medewerkers kregen bij jubilea bijzondere geschenken van de directie van AaBe. Zo kreeg een van de medewerksters een ingelijst babydekentje bij haar 12,5 jarig jubileum. Weliswaar een product van haar eigen afdeling, maar toch bijzonder. Naast zo’n dekentje als geschenk waren er echter ook zilveren en gouden speldjes evenals horloges met inscripties. Andere herinneringen aan AaBe betreffen die van de diverse verenigingen en voorzieningen. Zo was er een eigen brandweer, een zelfstandige Bedrijfshulpvereniging, een visvereniging met een eigen vijver en tennis- en voetbalvelden. Feesten werden groots gevierd: Sinterklaas en Kerst werden druk bezocht door de medewerkers en hun familieleden en een waar hoogtepunt was het 150- jarig jubileum van AaBe in het jaar 1961. Zo reden er maar liefst 52 bussen om het voltallige personeel te vervoeren naar onder andere Schiphol en De Pier in Scheveningen.

Het sterke merk AaBe zal nog lang gegrift blijven in het collectieve geheugen van de Tilburgers. Niet alleen deze expositie  doet herinneringen herleven, maar ook de collecties van het TextielMuseum en Regionaal Archief Tilburg blijven dat doen. Daarnaast zal over enkele jaren het terrein van AaBe veranderd zijn in een ‘retailpark’: een hedendaagse term die meer dan een winkelcentrum beoogt. Vanwege deze sterke herinneringscomponent zal het naast een retailpark dan ook vooral een ‘Place of Memory’ gaan zijn.

Blog door Petra Robben