Een welverdiend lintje voor vrijwilliger Frans

2 November 2023

Frans van de Gender vierde op donderdag 2 november zijn indrukwekkende 25-jarig jubileum als vrijwilliger bij het TextielMuseum. Een bijzondere prestatie, want nooit eerder was iemand zo lang als vrijwilliger betrokken bij het museum. Tijdens een speciale receptie in het TextielCafé werd deze mijlpaal gevierd, waarbij Frans terecht in het zonnetje gezet is.

Dit jubileum werd niet alleen gevierd door het glas te heffen, want Frans ontving deze middag een Koninklijke onderscheiding. Hij werd benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau, als erkenning voor zijn 25 jaar toegewijde vrijwillige dienst aan het museum. De onderscheiding is uitgereikt door locoburgemeester Marcelle Hendrickx.

20231102 Van de Gender Textielmuseum_JBF5446-2.jpg
Frans neemt onderscheiding in ontvangst, foto: Joris Buijs

Als Frans – binnenkort 78 jaar – zou moeten omschrijven wat vrijwilligerswerk zo de moeite waard maakt, dan is het de dankbaarheid van de bezoekers: “Als mensen na je uitleg vragen of je ook rondleidingen geeft – ja, dan weet je dat je wat goed doet!” Een van de hoogtepunten van zijn vrijwilligers carrière was het bezoek van koningin Máxima op 30 juni j.l. “Dat ze mij een hand gaf en vroeg hoe het ging, ja dat was heel bijzonder en vergeet je nooit”. Ook koestert hij de herinnering aan de fotoreportage die hij samen met zijn vrouw Corry heeft laten maken in het museum ter ere van hun 50-jarig huwelijk.

Frans blijft graag, zolang zijn gezondheid het toelaat, nog vele jaren actief in het museum. Ook wij hopen van harte dat we nog lang van zijn enthousiasme en kennis mogen genieten.

Photo Tommy de Lange i.o.v. TextielMuseum-2019-015-099.jpg
Frans in actie in het TextielLab, foto: Tommy de Lange