Ambachtelijke textieltechnieken worden toekomstproof

2 Maart 2021

Het TextielMuseum is een co-creatie project gestart met het ontwerperscollectief Envisions om de rijke historische kennis over ambachtelijke textieltechnieken om te zetten in een 'Archief voor de toekomst'.

In dit project werken de experts van het TextielLab nauw samen met de ontwerpers van Envisions om nieuw leven te blazen in de traditionele technieken weven, breien, borduren, lasersnijden en passement, zodat deze in de toekomst ingezet kunnen worden bij opschaalbare en duurzame industriële productieprocessen voor toepassingen in bijvoorbeeld automotive of interieur.
Het 'Archief  voor de toekomst' wordt in juni 2021 getoond in de tentoonstelling 'Makersgeheimen | Kunstenaars en ontwerpers in het TextielLab'.

Foto: kick-off project 'Archief voor de toekomst'

Ben je benieuwd waarom traditionele technieken zoals passement, borduren, lasersnijden, weven en breien de belangrijkste inspiratiebron zijn voor dit project? ⁠⁠Veel van deze technieken zijn niet (volledig) meegegaan met de tijd. Afnemende eisen en arbeidsintensieve processen leidden tot hoge productiekosten, waardoor sommige van deze technieken naar de achtergrond verdwenen. In dit co-creatie project gebruiken we hedendaagse kennis en technologie om een nieuw licht te werpen op deze traditionele technieken. De ontwerpers van Envisions zullen de kennis en ervaring van onze experts raadplegen om deze disciplines te onderzoeken en te herzien in een hedendaagse context.

Volg ons op Facebook of Instagram om op de hoogte te blijven van dit project.

'Makersgeheimen | Kunstenaars en ontwerpers in het TextielLab' is tot stand gekomen dankzij een bijdrage van Prins Bernhard Cultuurfonds en de structurele ondersteuning van Provincie Noord-Brabant, Gemeente Tilburg en het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.