Winde Rienstra ontwikkelt deel modecollectie in TextielLab

27 Januari 2014

Stjerren oan it Fimamint

Modeontwerpster Winde Rienstra ( 1981) toonde op de Amsterdam Fashion Week in januari 2014 haar  fascinerende nieuwe collective waarbij het TextielLab een belangrijke rol heft gespeeld. De opdracht voor het maken van een aantal outfits kwam dan ook van het TextielMuseum.

Het werk van Rienstra speelt zich af op de snijvlakken van mode, kunst en architectuur. Haar gevoel voor materialen speelt een belangrijke rol, terwijl ook het spel met driedimensionaliteit rond het lichaam haar sterk fascineert. Ambacht en experiment gaan zij aan zij.

Wekenlang was zij te vinden in de passementerie van het TextielLab, waar zij samen met Thea Veel innovatieve fluffy koorden draaide van spierwitte, zijdezachte mohair. Ook met de vlechtmachine werd geëxperimenteerd, wat resulteerde in dradenvlechtsels rond houten latten.

Voor deze collectie is zij dit keer dichter bij huis gebleven en heeft zij haar blik gericht op de streek waar ze opgroeide: Friesland. ''De rol van mijn Friese achtergrond is altijd belangrijk gebleven door ondermeer mijn liefde voor de Friese taal waarin ik ben opgegroeid. Vanuit deze achtergrond ben ik dan ook op zoek gegaan naar voor mij specifieke kenmerken en historische instellingen in Friesland welke ook een universele connotatie bevatten'' aldus Winde.

Het Eise Eisinga planetarium in Franeker, als het oudst nog werkende planetarium in de wereld, heeft altijd haar bijzondere belangstelling gehad. Vanuit haar fascinatie voor astronomie heeft zij zich laten inspireren tot een nieuwe collectie waarvan een aantal ontwerpen in het TextielMuseum in Tilburg zijn vervaardigd.

Het concept voor deze collectie is een vertaling van de sterrenhemel. De flonkering van Swarovski kristallen zorgen hiervoor en zijn gecombineerd met het basismateriaal hout en gekamde wol. Dit laatste is gebaseerd op het feit dat de bedenker en realisator van het planetarium, Eise

Eisinga, van beroep wolkammer was maar als autodidact zich de wiskunde en sterrenkunde van zijn tijd heeft toegeëigend. Het contrast in deze man, zijn dagelijkse broodwinning en zijn toewijding waarmee hij dit planetarium tot stand brachten Rienstra ertoe contrasterende materialen te verwerken. Eisinga’s oog voor detail, kleur en mechaniek heeft zij op een geheel eigen wijze in haar ontwerpen tot hun recht laten komen.