The Beatles naar het TextielMuseum

9 Juni 2016

Enkele weken geleden werd aan het TextielMuseum een Beatles-jurk aangeboden. Omdat er in de collectie al stoffen aanwezig waren met Beatles-prints, maar nog geen jurk, werd direct de gelegenheid aangegrepen om deze ‘shift-japon’, zoals hij in een advertentie wordt aangeprezen, te verwerven.

De sixties jurk is nog op de valreep opgenomen in onze grote zomerexpositie 'Pop Art | Fabrics & Fashion', waarin The Beatles telkens opduiken.

Met het oog op het naderende bezoek van de Beatles aan Nederland, besloot de toenmalige directeur van Stoomweverij Nijverheid uit Enschede om begin 1964 naar Londen te reizen. Daar lukte het hem om de rechten te kopen, waarmee hij stoffen met afbeeldingen van The Beatles kon produceren. Omdat de band al die zomer voor het eerst in Nederland (in Blokker) zou optreden werden er in hoog tempo verschillende prints gemaakt. De huisdessinateur Henny Hoogenboom van de Nijverheid gebruikte daarvoor foto's van dé Beatles-fotograaf, Dezo Hoffmann, die hij zo precies mogelijk natekende. De dessins werden zó gedrukt, dat er gemakkelijk van twee stukken stof een jurk gemaakt kon worden.

advertentie in Wereldkroniek, mei 1964

Gegevens over productie en verkoop van de drie uitgebrachte dessins kunnen niet meer achterhaald worden, maar een toenmalige verkoopleider schat dat er ongeveer 100.000 meter Beatles-stof naar de detailhandel is gegaan. Niet alleen naar winkels in Nederland, maar ook naar andere West-Europese landen en zelfs naar Amerika en Australië.

aanbieding van de Beatles jurk aan het TextielMuseum