TextielMuseum presenteert zichzelf tijdens handelsmissie en staatsbezoek Milaan

10 Augustus 2017

Twee maanden geleden werd de directeur van het TextielMuseum, Errol van de Werdt, tijdens de Salone del Mobile in Milaan gevraagd door het Nederlandse consulaat om een presentatie te geven tijdens de handelsmissie en het staatsbezoek van koning Willem-Alexander en koningin Maxima aan Italië. Het doel van dit bezoek is een bevestiging en verdieping van de politieke, economische en culturele banden tussen beide landen. Het koningspaar werd vergezeld door Minister van Buitenlandse Zaken Bert Koenders. Gelijktijdig leidt minister Lilianne Ploumen voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking een handelsmissie naar Italië. Deze missie bestaat uit ondernemers van de sectoren agrifood en tuinbouw, watermanagement en creatieve industrie met aandacht voor hoogwaardige producten, waterzuivering, mode en textiel en cultureel erfgoed.

Het Nederlandse consulaat maakte een selectie van best-practices uit verschillende sectoren, die zich mochten presenteren. Binnen de culturele sector was een plek weggelegd voor het TextielMuseum. Errol van de Werdt gaf zijn presentatie in het Triennale Design Museum, met als thema ‘op het breukvlak van erfgoed & technologie’, aan zowel de delegatie van de handelsmissie als het koningspaar. Een selectie van bijzondere en innovatieve projecten passeerden de revue: het Zonnedoek, in samenwerking met Inside Outside, de Archifolds in samenwerking met Samira Boon en het Cosmic Curtain, in samenwerking met Inside Outside, in opdracht van architectenbureau OMA.

Een dag eerder, op 22 juni, werd een speciaal ‘Trade diner’ georganiseerd, in het tijdens de Tweede Wereldoorlog zwaar verwoeste paleis in Milaan. Bij dit diner was Errol van de Werdt aanwezig met meer bijzondere gasten, waaronder oud-internationals Edgar Davids, Pierre van Hooijdonk en de winnaar van de Ronde van Italië, Tom Dumoulin.