TextielMuseum en Zuiderzeemuseum presenteren trots een prachtige samenwerking in Milaan

28 Maart 2014

Glithero – Made to Measure is te zien tijdens de Salone Del Mobile 2014

Het Zuiderzeemuseum en Textielmuseum presenteren met trots een prachtige samenwerking tijdens de prestigieuze Salone del Mobile. In 2013 gaven de twee musea opdracht aan het ontwerpduo Glithero om een ??project op het gebied van immaterieel erfgoed te creëren . De ontwerpers hebben in hun vertaling getracht de schoonheid van ambachtelijke ‘know-how ' vast te leggen. Ze weefden muziek met als basis de ponskaarten die in orgels worden gebruikt.  Door de vertaling van de ene taal in de andere taal, creëren ze een kijkje in de gesloten wereld van de vakman. Daardoor wordt indirect ook aandacht geschonken aan de houdbaarheid van kennis van vakmensen. Het resultaat is een filmische installatie die de samenwerking van de twee ambachtslieden en hun tools in beeld brengt. Ook de geweven stoffen krijgen een plek in de presentatie. In het tafelgoed wordt de schoonheid van de ponskaarten met hun abstracte patroon zichtbaar.

Presentatie in Milaan

Dinsdag 8 april tot zondag 13 april

Openingstijden: 10:00 - 20:00 uur / woensdag 9 april tot 22:00 uur / zondag 13 april tot 18:00 uur

Lambretto Art Project

Adre : Ventura Lambrate, Via Cletto Arrighi 19, Milaan

Zuiderzeemuseum - Woven Song

Voor dit project creëerde Glithero een moderne interpretatie van traditionele technieken. Glithero koos voor het vakmanschap van de maker van muziekboeken voor draaiorgels , en de wever vanwege de duidelijke verbinding tussen de twee ambachten. Uitgangspunt voor beide vakmannen vormen de ponskaarten. De ontwerpers bestudeerde de technieken van de ambachtslieden en bedachten samen een methode om de orgelmuziek te vertalen naar een weefprogramma om op die manier muziek te weven. De stoffen werden gemaakt in het TextielLab van het TextielMuseum in Tilburg.

Textielmuseum – Playing Cards

Playing Cards is eigenlijk te beschouwen als het broertje van Woven Song. Deze collectieopdracht werd ontwikkeld in het TextielLab.  Het resulteerde in een prachtige set tafelgoed. Het tafelkleed en de servetten zijn een ode aan de gecodeerde patroonboeken die gebruikt worden in alle Jaquard geweven stoffen. Het ontwerp voor het tafellaken is een merkwaardige omkering. De traditionele gecodeerde kaart die het patroon maakt nu wordt het onderwerp van de patroon zelf. De overblijfselen van het stempelproces heeft geleid tot het patroon voor de servetten.

Het Zuiderzeemuseum en het Textielmuseum

Het Zuiderzeemuseum is gericht op kunst , cultuur en erfgoed in het voormalige Zuiderzeegebied met een openlucht museum, en een overdekt museum met verschillende expositieruimtes . Het Textielmuseum is een werkend museum waar innovatie centraal staat in het TextielLab. Het brengt inspirerende tentoonstellingen op het gebied van design en kunst en biedt educatieve programma's.

Glithero

Glithero bestaat uit Sarah van Gameren (Nederland) en Tim Simpson (Engeland). Ze volgden hun opleiding aan het Royal College of Art in Londen. Sinds die tijd werken ze samen aan projecten leggen  steevast de nadruk op ‘het magische moment van de transformatie’.

Speciale dank gaat uit naar: BankGiroLoterij, Mondriaan Fund, Vereniging Vrienden van het Zuiderzee Museum, Van Heemstra-Meybaum fonds + Ars Donandi and Glithero

Bekijk de trailer

Lees ook over het project op Dezeen.com