TextielMuseum en Rijksmuseum gaan samenwerken

13 Januari 2017

Het TextielMuseum en het Rijksmuseum hebben een samenwerkingsovereenkomst voor de periode van vijf jaar gesloten. De ondertekening van de samenwerking vond vandaag plaats in het TextielMuseum in Tilburg. Vanuit de gemeente Tilburg was wethouder Marcelle Hendrickx aanwezig bij het tekenmoment. Het uitgangspunt van de samenwerking is dat beide musea elkaar versterken om zodoende beter zorg te kunnen dragen voor het nationale erfgoed.

De musea gaan expertise uitwisselen op het gebied van beheer, behoud, restauratie en onderzoek. Zo zullen de collecties linnendamast worden gedigitaliseerd met een speciaal ontwikkelde fototechniek. Het verzamelbeleid wordt beter op elkaar afgestemd en bruiklenen over en weer zullen makkelijker worden uitgewisseld. Door meer en anders samen te gaan werken kunnen zowel het TextielMuseum als het Rijksmuseum een nieuw publiek voor hun collecties interesseren.

Taco Dibbits, hoofddirecteur Rijksmuseum:

“Voor ons is het TextielMuseum een innovatieve partner die met haar collectie het vakmanschap uit het verleden relevantie geeft in het heden, door samen te werken met hedendaagse kunstenaars en de moderne industrie. Wij zien er naar uit samen aan de slag te gaan.”

Errol van de Werdt, directeur Stichting Mommerskwartier:

“Het TextielMuseum is bijzonder blij met deze samenwerking. Een partner als het Rijksmuseum kan ons helpen onze internationale ambities verder te realiseren en ons netwerk te vergroten.”

Marcelle Hendrickx, wethouder Gemeente Tilburg:

“Tilburg is ontzettend trots op het TextielMuseum. Dat zulke nauwe contacten met het Rijksmuseum zijn vastgelegd, is natuurlijk prachtig.”