Textielkunstenaar Christie van der Haak pakt Wolfsonian Museum in Miami in

10 November 2016

18 november 2016 opent in het Wolfsonian Museum in Miami de tentoonstelling ‘Modern Dutch Design (1890-1940)’. Het museum beschikt over een uitgebreide collectie Nederlands design, dus een tentoonstelling hierover is wel op zijn plaats. In de tentoonstelling wordt de ontwikkeling van design in Nederland in kaart gebracht. De focus ligt op hoe Nederlandse ontwerpers gedurende deze periode op radicale veranderingen in de politiek en de samenleving reageerden en hoe zij zich lieten inspireren door koloniën en culturen overzee.

Voor deze ‘Hollandse’ tentoonstelling vroeg het museum Christie van der Haak om een hedendaagse aanvulling te geven op deze tentoonstelling. Met de installatie ‘MORE IS MORE’ kleedt zij de foyer en de gevel van het museum aan met haar kleurrijke, op batik en art deco geïnspireerde patronen. Van der Haak vroeg op haar beurt het TextielLab | TextielMuseum om de meterslange wandkleden mee te helpen ontwikkelen en te produceren.

De aangeklede gevel is ook te zien tijdens de Art Basel Miami Beach/Miami Art week 2016, waarmee het tevens de grootste publieke installatie gedurende dit evenement is.

De kunstenares won in 2015 de Ouborgprijs, een oeuvreprijs voor Haagse kunstenaars. Naar aanleiding van de prijs kleedde Van der Haak al eerder een ruimte in het Gemeentemuseum in Den Haag aan voor haar solotentoonstelling ‘Sproken / Fairy Tales’.

Werk van Christie van der Haak is op dit moment ook te zien in het TextielMuseum op de tentoonstelling ‘Switch | Dutch Design on the move’. Voor de modulaire houten ‘Jufferbank’ van Piet Hein Eek heeft ze een 25 meter lange geweven stof met een terugkerend abstract patroon ontworpen die om de 50 cm van kleurpalet verandert. Het idee hierachter is dat de bankmodules eindeloos aaneengeschakeld kunnen worden, terwijl de bekleding steeds verder van kleur verandert.