Tentoonstelling ‘Koninklijk borduren’ geopend door koningin Máxima

30 November 2022

Hare Majesteit koningin Máxima opende vanmiddag onze nieuwe tentoonstelling ‘Koninklijk borduren – verhalen en vakmanschap’, waar de nieuwe gordijnen voor de Chinese Zaal van Paleis Huis ten Bosch te zien zijn. Koningin Máxima vertelde dat haar droom in vervulling is gegaan. “Het is mooi dat we dit erfgoed voor Nederland samen hebben gemaakt, met het TextielLab en handborduurders uit het hele land. Het is een eerbetoon aan het ambacht en staat ook voor de kracht van samenwerking.”

Hare Majesteit Koningin Máxima ontmoet borduurders bij nieuwe gordijnen voor Paleis Huis ten Bosch in het TextielMuseum.
Foto: Maarten Schuth Productions (Benjamin Arthur) i.o.v. TextielMuseum

In de tentoonstelling ‘Koninklijk borduren’ zijn zowel de historische als de nieuwe gordijnen van de Chinese Zaal van Paleis Huis ten Bosch te zien, voordat deze in het paleis worden geïnstalleerd. Het veelzijdige maakproces van de nieuwe gordijnen staat in de tentoonstelling centraal. Ze zijn machinaal geborduurd in het TextielLab – de professionele werkplaats van het museum – en verrijkt met natuurelementen die zijn gemaakt door ruim 150 handborduurders uit het hele land.

Delen van passie en technieken

Na het officiële openingsmoment heeft koningin Máxima, die zelf ook meeborduurde aan de gordijnen, met diverse handborduurders de tentoonstelling bezocht. Samen bewonderden ze de nieuwe gordijnen, maar stonden ze ook uitgebreid stil bij het ontwerp- en maakproces en bij de 18de-eeuwse gordijnen die als inspiratiebron dienden voor het nieuwe design.

Máxima borduurt voor Amalia

Een bijzonder onderdeel van de tentoonstelling vormt de zaal waarin elke borduurgroep een eigen werk toont. Van verfijnd Japans borduurwerk tot een bruidssjaal uit Afghanistan. Ook te zien zijn twee kussentjes die koningin Máxima zelf borduurde voor de geboorte van haar oudste dochter, Prinses Amalia, de Prinses van Oranje. Toen ze zwanger was en nog niet wist of ze een jongen of een meisje zou krijgen, borduurde ze zowel een roze als een blauw kussentje. Haar dochters hebben ze sindsdien gebruikt; ze hebben ermee gespeeld en op geslapen.

'Koninklijk borduren' is te zien tot en met 29 mei 2023 en is alleen te bezoeken met een e-ticket en tijdslot. Reserveer via onze website!