Duran Lantink, Ronald van der Kemp en anderen inspireren tot duurzamere mode in interactieve expo in Tilburg

9 September 2021

Over twee weken zijn modecreaties uit recente collecties van Duran Lantink en Ronald van der Kemp te bewonderen in het TextielMuseum in Tilburg. Samen met de creaties van een tiental andere nationale en internationale modeontwerpers inspireren ze tot een duurzamere toekomst voor mode, te midden van een interactieve expo die het publiek vooral uitdaagt om zelf aan de slag te gaan. ‘Long Live Fashion!’ is te bezoeken van 25 september 2021 t/m 27 maart 2022.

De coronapandemie heeft de wereld op zijn kop gezet en de problemen van de vervuilende modeindustrie verder blootgelegd. Langdurige lockdowns leidden tot magazijnen vol onverkoopbare voorraden. Met ‘Long Live Fashion!’ presenteert het TextielMuseum een interactieve expositie die het publiek op positieve wijze wil prikkelen om duurzamer met kleding om te gaan. Verdeeld over de tentoonstellingszalen ontdekken bezoekers hoe textiel hergebruikt kan worden, kunnen ze hands-on aan de slag met reparatie- en upcycletechnieken, en een fashion item ontworpen door Christien Meindertsma laten maken van gerecycled textiel. Ronald van der Kemp, Duran Lantink en een tiental andere modeontwerpers bieden het publiek inspiratie met duurzame couture en streetwear gemaakt van hergebruikte materialen.

Ronald van der Kemp
Voor de collectiepresentaties tijdens de Parijse coutureweek begin dit jaar pakten veel grote modehuizen flink uit. In tijden van pandemie vindt duurzaam modeontwerper Ronald van der Kemp dat maar ongepast. Het thema van zijn online collectiepresentatie was heel toepasselijk ‘Has the world gone mad?’. De couturier toonde hoe het anders kon: door te werken met de middelen die voorhanden zijn. Door het wegvallen van klandizie als gevolg van corona had hij beduidend minder restmaterialen om mee te werken, wat tot creatieve uitingen leidde zoals het handmatig beschilderen van zijn creaties. Zijn couturecollectie SS2021 werd betiteld tot ‘een avant-garde balfeest’ in een lovende recensie van de Franse krant Libération. In de expositie zijn uit die collectie de twee couturestukken La Fée Volante en La Robe Peinture à Franges te zien, evenals de poëtische videopresentatie Behind Closed Doors.

Duran Lantink
De modeindustrie werkt seizoensgebonden en couturiers en modehuizen presenteren meerdere collecties per jaar. Dit vergroot de drang tot de aanschaf van nieuwe kleding op aanzienlijke schaal. Duran Lantink gaat daar graag tegenin. De bekende Nederlandse modeontwerper, die met sterren als Billie Eilish en Janelle Monáe samenwerkte, introduceerde een uitzonderlijk lang modeseizoen met zijn collectie genaamd Springsummerautumnwinter 2021. Hiervoor transformeerde hij ongedragen kleding uit zijn eerdere collecties, tweedehands kleding en high-end fashionstoffen tot eclectische couturestukken – ongeacht voor welk seizoen ze oorspronkelijk gemaakt werden. In ‘Long Live Fashion!’ is uit deze collectie zijn glimmende Oscient Otiose Dress te bewonderen.

Online opening 24 september
Het museum viert het opengaan van de tentoonstelling met een online event op vrijdag 24 september 2021 om 16.00 uur (gratis). Met onder meer vormgever Christien Meindertsma, jonge modetalenten en een sneak peek van de expo met curator Suzan Rüsseler. Meer informatie en aanmelden kan via de website van het TextielMuseum: https://textielmuseum.nl/online-opening-long-live-fashion/

De tentoonstelling ‘Long Live Fashion!’ is tot stand gekomen dankzij de structurele ondersteuning van Provincie Noord-Brabant, Gemeente Tilburg en het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. De expositie is een samenwerking van het TextielMuseum met ontwerpers Christien Meindertsma en Harm Rensink/New Order of Fashion en textielrecyclingsbedrijf Wolkat.