Archeologische vondst in Noord-Brabant vormt aanleiding voor nieuw kunstwerk Claudy Jongstra, te zien vanaf 9 april in expo Kleurstof

17 Maart 2022

‘Kleurstof’ is te zien van 9 april t/m 2 oktober 2022 in het TextielMuseum in Tilburg

Op dit moment legt de Friese kunstenaar Claudy Jongstra in het Tilburgse TextielLab de laatste hand aan haar nieuwe wandkleed Shepherd’s Touch. Het ontwerp is geïnspireerd op een bijzondere recente archeologische vondst in Noord-Brabant. Het 4 meter brede werk van Jongstra is vanaf 9 april te zien in het TextielMuseum. Het is een van de 10 nieuwe werken die samen met objecten uit de museumcollectie de schoonheid en dilemma’s van gekleurd textiel tonen in de tentoonstelling ‘Kleurstof’.

In een graf uit het ijzeren tijdperk in Uden-Slabroekse Heide (Noord-Brabant) is textiel gevonden met een pied-de-poule patroon, waarbij wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat de 2.800 jaar oude stof ooit blauw en rood was. Het patroon van deze historische stof, de kleurstoffen waar het mee geverfd is, maar ook het vergaan van de stof in de loop van de tijd, komen allemaal terug in dit nieuwe wandkleed. Zo heeft Jongstra de stof geverfd met wede, indigo en meekrap aan de hand van historische verfrecepten uit de collectie van het TextielMuseum. Hiermee grijpt Jongstra terug naar het verleden om circulaire oplossingen te vinden voor het creëren en verven van textiel. Het onderzoek voerde de kunstenaar uit in co-creatie met de productontwikkelaars van het TextielLab, de professionele werkplaats in het TextielMuseum, waarbij Jongstra ook voor het eerst een stof heeft geweven in plaats van gevilt. Haar typerende kunstwerken van vilt zijn opgenomen in collecties van musea over de hele wereld zoals het Victoria & Albert Museum, Museum of Modern Art en het Rijksmuseum.

Tien nieuwe kunstwerken
In de tentoonstelling ‘Kleurstof’ is ook nieuw werk te zien van kunstenaars Antonio José Guzman i.s.m Iva Jankovic, Nan Groot Antink, Angelica Falkeling, Aboubakar Fofana, Aliki van der Kruijs en ontwerper Nienke Hoogvliet. Daarnaast is van makers als Porfirio Guttiérez, Susana Mejía, Living Colour (Laura Luchtman en Ilfa Siebenhaar) i.s.m. Puma, en Studio Formafantasma recent werk te zien.

De tentoonstelling ‘Kleurstof’ komt tot stand dankzij de structurele ondersteuning van Provincie Noord-Brabant, Gemeente Tilburg en het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. De Verfplantentuin wordt mede mogelijk gemaakt door de Stichting Vrienden van het TextielMuseum.