Lochal in de running voor Gebouw van het jaar 2019!

21 Maart 2019

"De nieuwe LochHal is het Centre Pompidou van Tilburg." (***** vijf sterren) - NRC

"De nieuwe bibliotheek LocHal Tilburg biedt een geweldige sfeer en talloze gebruiksmogelijkheden." (***** vijf sterren) - de Volkrant

Dat de LocHal een prachtig gebouw is, was al te zien aan de overweldigende reacties in de media en op internet. Nu wordt het ook erkend door BNA de Branchevereniging Nederlandse Architectenbureaus die de LocHal prompt genomineerd heeft als Beste Gebouw van het Jaar 2019.

Om de prijs uiteindelijk binnen te slepen, zijn natuurlijk genoeg stemmen nodig!

Help je mee? Stemmen doe je hier: https://www.gebouwvanhetjaar.nl/stemmen/?id=44757

Textiele wanden

Ook het TextielMuseum is trots op deze nominatie. De zes textiele wanden die in de LocHal hangen, (de grootste is 50m breed en 15m hoog) zijn gerealiseerd in het TextielLab van het TextielMuseum. Tijdens het project werkten Inside Outside en het TextielLab nauw samen. Door intensief onderzoek en de doorontwikkeling van geweven samples, was men in staat technische hindernissen te overwinnen. Innovatieve oplossingen werden geïntroduceerd om de textiele wanden o.a brandvertragend, kleurvast en krimp-bestendig te maken. Als unieke lokale referentie, bevatten de wanden een speciale binding. Deze is geïnspireerd op de originele Tilburgse bindingen die gevonden werden in stalenboeken uit de collectie van het museum.

Het feit dat de textiele wanden hier zijn gemaakt en vanwege de lange textiel geschiedenis van Tilburg, maakt het project enorm waardevol voor de stad en zijn inwoners, en vormt het zo de basis voor moderne innovatie.