Kustaa Saksi exposeert in Hong Kong

18 Maart 2016

“Woolgathering” de nieuwste tentoonstelling van Finse artiest Kustaa Saksi wordt vanaf 26 maart getoond in Usagi Gallery, Hong Kong. Zijn surrealistische, unieke tapijt-kunstwerken, zijn gemaakt op de jacquardmachine in het TextielLab van het TextielMuseum. De stukken zijn gemaakt van mohair, merino en alpaca wol, gemixt met katoen en synthetische materialen zoals rubber, fosforhoudende en metallic acryle garens.

Foto: TextielMuseum, werk van Kustaa Saksi, gemaakt in het TextielLab

De naam “Woolgathering” verwijst naar afwezigheid en dagdromen, waardoor men korte termijn is afgesloten van de werkelijkheid en daarvoor in de plaats visionaire fantasien, gedachten, hoop en ambities krijgt. In de huidige maatschappij, komt volgens Saksi, het negatieve aspect van dagdromen te veel aan het licht doordat machines steeds meer het werk van de mens overnemen. Hierdoor is er weinig ruimte voor creativiteit en voor het positieve aspect van dagdromen. Het werd geassocieerd met luiheid en gevaar, terwijl het juist zoveel kan opleveren en ziel aan een product kan geven.

Voor Saksi werkt dagdromen als een manier om van de realiteit te ontvluchten en de verbeelding te laten overnemen. Saksi’s werk is geinspireerd op visuele dromen, visioenen en illusies die het brein in staat is te genereren. Zijn surrealistische werken zijn als abstracte landschappen, verwijzend naar de traditie van optische kunst.

Foto: TextielMuseum, Kustaa Saksi kijkt mee hoe zijn ontwerpen uit de weefmachine rollen

Met “Woolgathering” zet Saksi zijn reis in textiele kunst voort, na zijn succesvolle presentatie “Hypnopompic”, een doorlopende tentoonstelling gelanceerd in 2013, die gereisd heeft langs gallerien en musea in Helsinki, Londen, Brussel, New York, Mexico, Taipei en Madrid. Momenteel wordt een deel van de tentoonstelling getoond in het Cooper Hewitt Museum in New York.

‘Het weven van patronen heeft zeker beperkingen in vergelijking met printen, maar het opent een nieuwe wereld van mogelijkheden, zeker als het gaat om details. In mijn kunstwerken gebruik ik jacquardweven, omdat deze techniek een enorme controle over details, kleur en materiaal biedt. Ik ben vooral gek op het gebruik van natuurlijke vezels, zoals mohair, alpaca, wol, katoen en linnen en in contrast gebruik ik dan synthetische, high-tech materialen zoals glow-in-the-dark fosforhoudende en metallic acryle garens, en rubber. Om exclusiviteit en kwaliteit te waarborgen produceer ik altijd in kleine hoeveelheden.’ – Saksi

Woolgathering by Kustaa Saksi

26 maart – 17 april 2016 – Usagi Gallery Hong Kong