Koning Willem Alexander ontvangt damast uit handen van TextielMuseum

24 April 2014

Koning Willem Alexander ontvangt damast uit handen van TextielMuseum

Koningsdamast naar een ontwerp van Margot Berkman

Op zaterdag 26 april overhandigden directeur Errol van de Werdt van het TextielMuseum en beeldend kunstenaar Margot Berkman samen met burgemeester de Graaf van Amstelveen een prachtige set Koningsdamast aan het koningspaar. Het koninklijke tafelgoed naar een ontwerp van Margot Berkman is uitgevoerd in 100 % linnen op één van de computergestuurde weefmachines in het TextielLab. Het museum laat op deze manier zien dat een oude traditie nog springlevend is.

Het maken van gedenkdamast is een aloude traditie in Nederland. Damasten tafelgoed, glanzend wit met ingeweven patronen, behoorde eeuwenlang tot de kostbaarheden die leden van vorstenhuizen cadeau kregen. Het werd in Nederland met zorg gemaakt en vertegenwoordigde door de arbeidsintensieve techniek een grote waarde. Bij speciale gelegenheden zoals een geboorte, huwelijk, regeringsjubileum en kroning werd fraai tafellinnen vervaardigd. In een aantal gevallen werd het uitsluitend voor de Oranjes gemaakt, maar meestal was het ook op de vrije markt te koop.

Het TextielMuseum staat voor deze traditie. Het biedt ontwerpers en kunstenaars volop de gelegenheid om in zijn bedrijvige TextielLab hedendaagse designs te ontwikkelen. Een prachtige linnen set Koningsdamast, in speciale afmetingen, zal dan ook namens TextielMuseum en Margot Berkman aan het koningspaar worden overhandigd.

De symbolische elementen die Berkman eerder heeft gebruikt in de sierhekken voor de Koningsboom, vind je ook terug in het glanzende witte damast. Geïnspireerd door de transparantie van oud kant uit de collectie van koningin Wilhelmina, maar ook door kalligrafische Middeleeuwse handschriften, is een ontwerp tot stand gekomen met patronen die verwijzen naar de geschiedenis van de Oranjes. De oranjeboom met zowel vrucht als bloesem symboliseert voor het Huis van Oranje standvastigheid, onsterfelijkheid en verbondenheid. Maar ook symbolen van het koningschap, een kroon en scepter, zijn als motieven terug te vinden in het damast.

Verborgen in het middenmotief is de kop van een leeuw te ontwaren, refererend aan het Nederlandse rijkswapen. Als strooimotiefjes zijn ook zonnen ingeweven. Zij grijpen terug op de Incazon uit het wapen van Argentinië, het vaderland van koningin Máxima.