Interview - Niklas creëerde in zijn huis een Pantonwereld!

27 September 2018

De eigenaar van de website Pantonworld, Niklas, leende verschillende stoffen uit voor de tentoonstelling 'Simply Scandinavian'. We vroegen hem over zijn passie voor het werk van de Deense designer Verner Panton. Hij transformeerde zijn eigen huis in een ware Pantonwereld!

Hoe kwam je op het idee om spullen van Verner Panton te verzamelen?

Ik begon met het verzamelen van spullen uit de jaren 60, maar als snel werden dat alleen design objecten van Verner Panton. In het begin probeerde ik nog alles te verzamelen zelfs heruitgaven, maar nu concentreer ik me vooral op eerste exemplaren, prototypes en objecten met een belangrijke herkomst.

Wat is het meest speciale object wat je bezit en waarom?

Ik heb een paar favorieten maar mijn top 3 is waarschijnlijk een prototype van de Ufo lamp, een prototype van een V. Panton, Light Column (1971) en een grote Ball lamp genaamd 'Type A'.

Wat ontbreekt er nog in jouw collectie?

Behalve een nog grotere bal lamp zou ik ook graag een zeldzame Mushroom-lamp en een paarse Illumesa-tafel van de Visiona 2 tentoonstelling uit 1970 hebben.

Wat vind jij van replica's van Verner Panton?

Er zijn een paar neppe objecten die altijd terugkomen. Vaak krijg ik e-mails over donker groene en licht groene panels die steeds weer worden verkocht, hetzelfde verhaal over 'prototype' Panton-stoelen en zelfgemaakte Ball lampen met verkeerde afmetingen.

Men vindt soms kopieën in veilinghuizen en musea, vaak willen mensen mij dan niet geloven als ik hen vertel dat deze objecten nep zijn. Ze refereren dan naar oude advertenties van veilingen of foto's van musea. Nu ben ik een goede vriend van de Panton-familie dus ik kan alles bij hun checken. Daarnaast heb ik erg veel documenten om details te controleren.

Wat vinden jouw kinderen van de collectie?

Ik denk dat onze drie kinderen eraan gewend zijn geraakt, dus het maakt ze niet echt uit. Ze vinden het speciale meubilair juist leuk zoals de Living Tower en het 3D-tapijt. In sommige kleurrijke kamers voelen ze zich erg comfortabel, maar aan de andere kant hebben ze eigenlijk ook niks anders gezien.