Interview | Kunstenaar Paul McLachlan werkt in het TextielLab

15 Juni 2017

Paul McLachlan, de uit Wanaka afkomstige Nieuw-Zeelander was begin juni in het TextielLab om nieuw werk te maken. Roosje, stagiaire op de marketing-communicatie afdeling, sprak met hem over wat hem inspireert en hoe hij werken in het TextielLab heeft ervaren.

McLachlan groeide op in een prachtige omgeving, namelijk het met natuur overgoten platteland van Wanaka. Terwijl zijn ouders vaak in Azië op reis waren als zendeling, bleef McLachlan met de rest van het gezin thuis. In de jaren die daarop volgden studeerde McLachlan painting aan de Art School Massey Wellington, waarna hij printing aan de University of Canterbury volgde. Daarnaast heeft hij ook nog een jaar Theologie gestudeerd, vanwege zijn afkomst.

McLachlan heeft een tijdje voor de afdeling educatie in een museum gewerkt, maar richt zich nu vol op zijn kunst, waarvoor hij de hele wereld over reist. Wanneer ik hem vraag naar zijn favoriete verblijfplaats, vertelt hij dat hij Italië geweldig vindt om te zijn. Dit om vele redenen, maar een belangrijke reden was toch wel omdat de architectuur en de rijke geschiedenis van het land hem erg aanspreekt. Zo vertelt hij mij: ‘Nieuw-Zeeland, waar ik vandaan kom, is een jong land met als gevolg weinig cultuur en historie, omdat Nieuw-Zeeland met name uit immigranten bestaat. Zo is een gebouw in Nieuw-Zeeland een monumentaal pand wanneer het 100 jaar oud is, terwijl ik in Italië in woonhuizen verbleef die ruim 300 jaar oud waren; iets wat daar normaal is.'

Bangkok

Het werk van zijn ouders in Azië en de vele verhalen die hij hoorde van hen over Azië, maakte McLachlan nieuwsgierig. Zo zegt hij: ‘Door alle verhalen van mijn ouders over Azië, is er in mijn jongere jaren in mijn hoofd een geheel eigen beeld van Azië ontstaan. In mijn fantasie was het met name een grote jungle’. McLachlan heeft zich altijd geïnteresseerd in de verschillende religies op deze aarde. Zo zegt hij het mooi te vinden om te zien hoe mensen hun leven wijden aan én levensstijl afstemmen op hun geloofsovertuiging. Niet zo gek dus, dat hij besloot naar Bangkok te gaan en de wereld waar zijn ouders jarenlang actief zijn geweest te gaan ontdekken.

Het laatste werk wat hij gemaakt heeft -en nog geen officiële naam kent- is ontworpen op zijn laptop in Bangkok en heeft invloeden van zowel het Boeddhisme als het Christendom. Het werk is geïnspireerd op een muurschildering die hij in Bangkok zag, waarop een heilig persoon met vuur rondom afgebeeld was. In het Boeddhisme staan heilige personen namelijk letterlijk ‘in vuur en vlam’. Dit zie je ook terug in zijn werk, waar op een aantal ontwerpen heiligen door middel van vuur afgebeeld worden.

TextielLab

Werken in het TextielLab met de verschillende technieken zijn nieuw voor McLachlan. De dagen waarin hij in het TextielLab werkte, waren dan ook dagen om te ontdekken en te experimenteren. McLachlan heeft het werken in het TextielLab ervaren als een ontwikkeling voor hemzelf. Hij vertelt: ‘Toen ik door Stef Miero (productontwikkelaar weven) werd rondgeleid door het lab werd ik ontzettend enthousiast en wilde ik het liefst ook nog met technieken zoals breien en tuften werken. Helaas was dit natuurlijk niet mogelijk: ik stond ingeschreven bij weven.’

Op 1 juni 2017 werd één van de ontwerpen van McLachlan volledig uit geweven. Op het ontwerp is een zwart silhouet te zien van een op Jezus lijkend persoon. McLachlan beeld personen vaak af als een zwart silhouet met een kleurrijk ontwerp om de afgebeelde personen heen: Hij wil namelijk niet de focus op een persoon leggen, maar op de natuur en/of voorstelling dat om een persoon heen te zien is. Zo ook met het uit geweven tapijt.

McLachlan vertelt dat hij op het tapijt zowel een voorstelling van oprijzen naar een hogere staat van welzijn als zege en hoop wilde uitbeelden. Hierin is het verschil tussen het Christendom en het Boeddhisme terug te zien: waar bij het Christendom de ziel niet tot de aarde toebehoort, is dit in het Boeddhisme wel het geval. Ook is op het tapijt de natuur te zien wat terug slaat op het Boeddhisme, waarbij het in verbinding staan met de aarde en natuur belangrijk is.

Werkproces

Wanneer ik McLachlan vraag naar het werkproces en zijn tijd in het TextielLab, geeft hij aan dat hij het ontzettend uitdagend en inspirerend vond. Omdat dit voor McLachlan de eerste keer was dat hij met de techniek weven en die hierbij gebruikte materialen werkte, heeft hij met name veel geleerd tijdens zijn dagen in het TextielLab. Zo zegt hij: ‘Het werken met de techniek weven werkt anders dan werken met ontwerpen op de computer. Hierdoor vielen ideeën die ik op de computer ontworpen had tijdens het weven wel eens anders uit. Denk hierbij aan kleine pixels in mijn digitale ontwerpen of kleurcombinaties die op de computer mogelijk zijn, maar niet op een weefmachine. Veranderingen die ik ook als positief ervaren heb.’

Het tapijtwerk van Paul McLachlan bestaat met name uit rubber, alpaca, mohair, katoen, metallic draad en velvet.

Wilt u Paul McLachlan en zijn werk volgen? McLachlan houdt een blog bij. Deze kunt u hier vinden: http://www.paulmclachlan.co.nz/