Haal de moestuin in huis met de theedoeken van Kiki van Eijk

25 September 2020

Het label by TextielMuseum lanceert een nieuwe collectie theedoeken ontworpen door Kiki van Eijk ter gelegenheid van haar solotentoonstelling ‘Gedachtespinsels'. De theedoeken zijn gelijktijdig met de opening van de tentoonstelling verkrijgbaar in de TextielShop van het museum en via by.textielmuseum.nl. Zelf geteelde tomaten, courgettes en radijsjes uit haar eigen moestuin stelen de show in deze serie theedoeken ter ere van het 20-jarig werkjubileum van de gevierde Dutch designer.

In de tentoonstelling ‘Gedachtespinsels |Dutch Design door Kiki van Eijk’ stap je van 26 september 2020 t/m 12 september 2021 in de wondere wereld van de Nederlandse ontwerper. Kiki van Eijk heeft een internationale reputatie opgebouwd met een poëtisch oeuvre van objecten van glas en keramiek, tot meubels en textiel. De tentoonstelling in Tilburg is vormgegeven door Kiki van Eijk in samenwerking met scenograaf Theun Mosk. Elke ruimte is gewijd aan een aspect in haar 20-jarige oeuvre, zoals de verbeelding, het maakproces en de natuur. Ook de nieuwe serie theedoeken baseerde Van Eijk op de natuur, met schetsen van zelf geteelde groenten uit haar moestuin. Museumbezoekers ontdekken het ontwerp- en maakproces van de theedoeken in de expositie en in het TextielLab is live te zien hoe de theedoeken worden geweven op de machines.

Moestuin in huis

Met haar theedoeken collectie genaamd Botanica zet Kiki van Eijk haar moestuin in de spotlight. Zelf geteelde tomaten, courgettes en radijsjes zijn de inspiratiebron voor de krijtschetsen die de basis vormen van haar ontwerpen. Door dunne garens in vijf verschillende kleuren te ‘mengen’ vertaalde ze het rijke kleurenpalet uit haar moestuin naar textiel. Met het patroon in de rand van de theedoek maakt de ontwerper een subtiele verwijzing naar het 20e-eeuws huishoudtextiel uit de collectie van het TextielMuseum, waarbij een sierlijke rand van bloemen en blaadjes heel gangbaar was.

Maakavontuur te zien in het museum

In het TextielMuseum creëert Van Eijk samen met scenograaf Theun Mosk een expositie die de zintuigen prikkelt. Zoals de scenes in een toneelstuk verschillen de ruimtes qua ritmiek, licht en geluid. Als bezoeker word je verleid om het werk spelenderwijs te ontdekken. De nieuwsgierigheid en onderzoekende werkwijze van de ontwerper staan hierin centraal. Ook het ontwerpproces van de collectie theedoeken is inzichtelijk gemaakt in de tentoonstelling met een film waarin Van Eijk de kijker meeneemt door het hele proces; van het onderzoek in de museumcollectie tot het maken van samples op de weefmachine om tot het gewenste kleurresultaat te komen.

Duurzame ontwikkeling

Alle textielproducten van het label by TextielMuseum zijn lokaal geproduceerd in het TextielLab van het museum. De theedoeken van de Botanica collectie zijn gemaakt van 100% biologisch katoen. Het formaat is wat langer dan de gemiddelde theedoek, omdat de afmeting niet gebaseerd is op het standaardformaat maar op de capaciteit van de weefmachines van het TextielLab. Op deze manier wordt het gehele weefsel wat uit de machine komt gebruikt, zodat er geen restmateriaal overblijft en er dus niets wordt weggegooid.

Label by TextielMuseum

Het label by TextielMuseum brengt de rijke collectie van het museum en het vakmanschap van het TextielLab op een unieke wijze samen. De museumcollectie met meer dan 100 jaar verzameld erfgoed op het gebied van kunst en vormgeving dient als belangrijke inspiratiebron en de producten van het label worden ontworpen en gemaakt in het TextielLab. Het TextielMuseum vraagt topontwerpers als Mae Engelgeer, Viktor&Rolf, Hella Jongerius en Studio Job om een collectie te ontwerpen voor het label en deze worden inmiddels wereldwijd via museum- en designshops verkocht.