De collectie op reis

3 Juli 2018

Collectie op Reis

Ook deze zomer zijn weer verschillende werken van het TextielMuseum te zien in tentoonstellingen van andere musea in Nederland en daarbuiten. Voor actuele openingstijden raadpleeg de website van de betreffende instelling.

Tot 19 augustus is in het Voelkerkundemuseum Hamburg de tentoonstelling Flow of Forms / Form of Flow te zien over de relatie en wisselwerking op designgebied tussen Afrika en Europa. Hierin opgenomen een wandkleed Asmara van Studio Formafantasma ((Simone Farresin en Andrea Trimarchi) uit de serie Colony over de koloniale geschiedenis van Italië in Noord-Afrika.

Na de succesvolle editie van vorig jaar komt Modemuze van 18 mei – 2 september met een nieuwe tentoonstelling Modemuze@OBA: Innovation, te zien in de OBA (Openbare Bibliotheek Amsterdam). Een verrassende expositie mét een uitgebreid en divers evenementenprogramma. Van historische kleding tot hedendaagse outfits van jonge ontwerpers: vijftien musea en vier verzamelaars kozen voorwerpen en verhalen binnen het thema innovatie. Van het TextielMuseum wordt een werk getoond van Jan Taminiau, namelijk een jurk, masker en schoenen uit de Couture Collectie Irradiance Voorjaar 2011

Het Verhalenhuis Belvedere in Rotterdam organiseert t/m 23 september de expositie: GRAND, Tuschinski & Soulmates, gewijd aan de Rotterdammer Abraham Tuschinski. Belvédère gaat op zoek naar de verhalen rondom Tuschinski, de plekken in de stad, zijn Rotterdamse vrienden en kunstenaars en ontwerpers, en zijn betekenis voor het culturele leven in de stad. Uit de collectie van het TextielMuseum zijn enkele ontwerpen te zien van de Rotterdamse ontwerper Jaap Gidding.

De nieuwe collectiepresentatie Ars Longa, Vita Brevis in het Rijksmuseum Twenthe, Enschede, focust zich op negen kunstenaars, waaronder Bart Hess.  Van zijn hand wordt ondermeer een film getoond Stimulus: Cord Reflexes, gemaakt in opdracht van het TextielMuseum.