Collectieopdracht Casting Spells in Body Jewels

17 Juli 2014

Casting Spells is een collectieopdracht van het TextielMuseum die te bewonderen is in de tentoonstelling Body Jewels. Het ontwerp bestaat uit drie draagbare objecten die geïnspireerd zijn door de magie van de elementen water, zon en wind. De ontwerpers Emilie Pallard en Niels Heymans ontwikkelde het project in het TextielLab. Ze werden begeleid door Frank de Wind, productontwikkelaar borduren en laseren in het Lab.

De collectie bestaat uit een plastron (water), een helm (zon) en een cape (wind). De bijbehorende tekeningen worden in de tentoonstelling samen gepresenteerd met de accessoires. Als productontwikkelaar heeft Frank het duo goed op weg kunnen helpen. “Je probeert natuurlijk altijd zo dicht mogelijk bij het ontwerp van de designer te blijven. Maar soms kiest een ontwerper een hele andere richting omdat hij ziet wat de mogelijkheden in het TextielLab zijn.”

Verschillende technieken zijn uitgeprobeerd tijdens het werktraject. “We hebben enkele proeven moeten doen, zeker bij het borduren van de ‘zon’. Pallard en Heymans wilde een drie dimensionaal borduurwerk maken terwijl borduren normaal gesproken twee dimensionaal is. Na afloop moest het borduursel daarom op een mal gevormd worden”, zegt Frank de Wind over het ontwerpproces. Samen met hem zijn de ontwerpers op zoek gegaan naar een juiste oplossing binnen de grenzen van de machine. Dat was volgens hem dan ook een mooie en interessante uitdaging. Bij het kiezen van de kleur, kwamen de ontwerpers al snel uit bij goud. “Met al die verschillende steekrichtingen en door het lichtinval, krijg je veel meer nuanceverschil. Dan begint het nog meer te leven. En als het dan ook nog eens 3D wordt, krijg je gewoon echt de zon”, zegt Frank tevreden.

Bij de cape, die de wind moet voorstellen, kwam de lasertechniek aan bod. Voor dit object  zijn 350 verschillende lagen gebruikt die uiteindelijk allemaal over elkaar heen moesten vallen. Volgens Frank is de toevoeging van zijn rol als productontwikkelaar in dit geval materiaalkennis geweest. “Mijn tip was het zoeken naar materialen die gemakkelijk te snijden zijn. Dun synthetisch stof is dan ideaal. Die 350 lagen gaan wel iets wegen als het eenmaal klaar is. Emilie heeft alles zelf nog aan elkaar moeten stikken in haar atelier. Het laseren was productiewerk, maar het echte werk was juist het confectiewerk.”

De plastron is gemaakt van een geweven stof met mohair en bevat kleine gelaserde metalen elementen die verticaal door los geborduurde draden zijn gestoken. Het glanzende van het staal refereert naar de spiegeling van water. De gebruikte technieken zijn afhankelijk van het eindproduct dat de ontwerper in het hoofd heeft. “Daar zoek je een geschikte discipline bij. In de eerste instantie wilden ze de cape bijvoorbeeld weven, maar daar zou je de gelaagdheid van de wind niet mee creëren.”

Het eindresultaat vond de productontwikkelaar er perfect uit zien. “Ik vind het mooi dat voor Casting Spells diverse disciplines aan bod zijn gekomen. Zo zie je dat je ook met borduren en laseren prachtige producten kunt maken.”

Helm (thema zon)

Naturelkleurige leren kap, machinaal geborduurd met gouddraad. Het borduursel is in verschillende richtingen. De vorm is ontstaan door het all-over geborduurde leer vochtig over een houten mal te trekken. Op deze mal moet de helm worden gepresenteerd.

Plastron (thema water)

Plastron van wol-witte wollen stof, naar de bovenzijde taps toelopend. De randen volgen de contouren van de kleine gelaserde, metalen elementjes die verticaal door los geborduurde draden zijn gestoken. De plastron moet aan de voorzijde van het lichaam worden gedragen, terwijl de twee lange strengen wol losjes over de rug moeten worden gedrapeerd.

Cape (thema wind)

Een cape, bestaande uit in totaal 350 verschillende lagen, gelaserde beige-zilvergrijze satijnen stof. Zij zijn dakpansgewijs, als een soort lamellen, opgebouwd. Telkens drie lagen zijn op elkaar gestikt. Het hoofd moet door het halsgat worden gestoken, waarbij de cape aan de achterzijde lang afhangt en aan de voorzijde opstaat tegen de hals. De zijkanten van de cape zijn geschulpt.