Collectie | Christie van der Haak & Kiki van Eijk

6 Juli 2016

De Art Basel en Design Miami zijn belangrijke events op de kunst en design agenda. Op de Design Miami/Basel in juni dit jaar stond zowel werk van Kiki van Eijk – uit de serie ‘New Primitives’ – als ook een wandkleed van Christie van der Haak in de schijnwerpers. Werk van beide ontwerpers uit de collectie van het TextielMuseum wordt ook in de tentoonstelling Switch. Dutch Design on the Move gepresenteerd.

In de schilderijen van Christie van der Haak heeft het gestructureerde patroon altijd een belangrijke definiërende functie vervuld. Sinds 2003 verdiepte zij zich in de omzetting van haar duizelingwekkende kleurrijke patronen in jacquard geweven textiel. “Ik schilder aan de computer gestuurde Dorniermachine, door ter plekke voortdurend van kleur en patroon te wisselen. Hierdoor ontstaan autonome werken. Aan de andere kant kunnen de stoffen in hun herhalende patronen dienen om meubels te stofferen of wandbespanningen te maken.”, vertelt de kunstenaar. In 2015 ontving zij voor haar intrigerende en rijke oeuvre de Ouborg Prijs 2015, uitgeloofd voor Haagse kunstenaars.

Reeds in 2006 ontwierp Van der Haak in opdracht van het TextielMuseum de meubelstof ‘Sassandra’. Het dessin bestaat uit een abstract patroon, dat om de 50 cm in kleur varieert. Productontwerper Piet Hein Eek ontwierp de modulaire houten ‘Jufferbank’ erbij. De zitomvang van de banken is exact berekend naar de breedte van de stof. De expositie toont dat de banken van Eek, die als module gemaakt zijn, eindeloos aaneengeschakeld kunnen worden, terwijl het dessin van de bekleding steeds verandert. Onder het thema Ambacht & Innovatie zijn in de tentoonstelling nog meer intrigerende, technisch slimme ontwerpen van toonaangevende ontwerpers te bewonderen.