by TextielMuseum komt weer thuis

6 Augustus 2015

Het label by TextielMuseum ging op reis door Europa en komt nu weer thuis! De reizen van het label zijn een onderdeel van het tentoonstellingsproject ‘by TextielMuseum presents Bye TextielMuseum’, dat momenteel te zien is in het TextielMuseum.

Op reis
De reis van by TextielMuseum ging langs zes verschillende textielparties op verschillende bestemmingen in Europa. Hier vond een ontmoeting plaats tussen het label en de experts. Het prachtige assortiment huiselijke textiel werd getoond aan experts om zo nieuwe inzichten te krijgen over de positie, betekenis en de ontwikkeling van textiel en de doorontwikkeling van de producten van het label. De party’s werden op diverse gastlocaties georganiseerd: Warenhuis Nordiska Kompaniet in Stockholm, Vlisco in Helmond, Jongeriuslab in Berlijn en Conceptsore Matter of Material in Amsterdam.

Gedurende de reizen keerden de ontwerpen stuk voor stuk terug naar de museale etalage waar hun reisfoto’s werden tentoongesteld. Het concept van de textielparty’s is geïnspireerd op de Walra Uitzet Club (Nederlandse textiel-variant van Tupperware party’s). Textielfabrikant Walra maakte in de jaren 60 furore met de succesvolle, persoonlijke verkoop van kant-en-klaar textiel aan huis, om jonge bruidjes van een uitzet te voorzien.

by TextielMuseum
Het innovatieve onderdeel van het TextielMuseum, het TextielLab, ontwikkelt in samenwerking met gerenommeerde ontwerpers een reeks producten voor het eigen label. De bestaande museumcollectie wordt als inspiratie aan de ontwerpers aangeboden, zodat ambacht en cultuur door nieuwe generaties wordt doorontwikkeld en voortgezet. De producten van het label worden verkocht via de eigen webshop by.textielmuseum.nl.

by TextielMuseum Bye TextielMuseum
De tentoonstelling ‘by TextielMuseum presents Bye TextielMuseum’ is verlengd tot 22 november 2015 en presenteert ontwerpen van Viktor&Rolf, Studio Job, Studio Bertjan Pot, Scholten & Baijings, Studio Makkink & Bey, Studio Van Eijk & Van der Lubbe, Studio Wieke Somers, Kiki van Eijk, Raw Color, Studio Formafantasma, Christien Meidertsma, Leendert Masselink, Mara Skujeniece, Pieke Bergmans, Studio Minale Maeda, Marc Mulders, Peter Struycken, Glithero, Ineke Hans en Kitty van der Mijll Dekker.