TextielMuseum gooit haar deuren open voor makers met ‘BANK15 in Residence’

30 September 2021

Het TextielMuseum en BANK15 slaan vanaf 1 oktober de handen ineen om creatieve makers de ruimte te geven zich verder te ontwikkelen. Een unieke samenwerking, waar de toekomst van de maker centraal staat binnen ‘BANK15 in Residence’ en daaraan verbonden interactieve events. Makers werken op uitnodiging van BANK15 in een ruimte binnen het TextielMuseum, toegankelijk voor het publiek, en ontvangen ondersteuning van verschillende experts.

Klanten in de Tilburgse kledingwinkel STUEN, foto: BANK15

‘BANK15 in Residence’ is een programma dat zich richt op creatieve makers en landt voor het eerst in het TextielMuseum. ‘Talentontwikkeling is een groot goed en precies hetgeen BANK15 en het TextielMuseum verbindt. Waar wij dat faciliteren voor bijvoorbeeld textielkunstenaars, ontwerpers en studenten, doet BANK15 dat op het gebied van kunst, cultuur, food en muziek’, aldus Errol van de Werdt, directeur van het TextielMuseum.‘We vinden het belangrijk dat jonge en creatieve makers zich volledig ontplooien en bieden ze samen met BANK15 de ruimte om te werken aan hun ontwikkeling.’

Jerry Opier, eigenaar van BANK15 vult aan: ‘Niets wordt ooit echt tot het wordt ervaren, en voor makers rondom textiel is de omgeving van het TextielMuseum de perfecte plek om ervaring op te doen. Het is de plek om skills verder te ontwikkelen, in contact te komen met publiek en te leren van andere makers en experts. Voor makers een unieke kans om in een instituut als het TextielMuseum te werken.’ Naast de programmering in de residence ondersteunen BANK15 en het TextielMuseum makers door events te organiseren met professionals uit het vak.

Thema ‘Op weg naar'

Het thema van het programma in de eerste zes maanden is ‘Op weg naar’, dat draait om de zoektocht van makers naar een eigen collectie en van makers die op weg zijn naar de volgende stap in hun ontwikkeling. Deze zoektochten vormen de basis van het programma binnen de residence.

 

STUEN X MAKERS

De eerste periode zullen de ondernemers van STUEN zes maanden lang plaatsnemen in de residence, waarbij zij hun eigen ‘Op weg naar’ onderzoeken en dit toegankelijk maken voor het publiek via een programma in expositie en events. STUEN neemt de bezoeker mee in hun reis naar de ontwikkeling van een eigen collectie. Gedurende deze eerste residenceperiode laat STUEN hun ontwikkelingen zien en organiseren ze evenementen die aansluiten bij het thema. Makers krijgen de kans met ze mee te ontwikkelen door het bijwonen van deze evenementen en krijgen de ruimte in de residence om zichzelf te laten zien.

STUEN is Deens voor “Woonkamer” en dat is ook precies de uitstraling en het gevoel dat zij willen overbrengen in de herenkledingwinkel die zij in de binnenstad van Tilburg hebben gevestigd. “Wij liepen al langer met het idee om ook een eigen collectie te ontwikkelen. Dit is voor ons de uitgelezen kans om daarin de volgende stap te maken’, aldus Mark Voets, mede-eigenaar van STUEN.

 

Over BANK15

Gedreven vanuit onze purpose ontwikkelen we continu kansen om makers en young professionals een kans te geven en meer mensen mee te laten doen in de maatschappij. We zijn experts in het ontwikkelen van gecontroleerde omgevingen die ruimte biedt voor experimentele groei. We zijn er voor de ondernemende en creatieve maker. Door ons shared benefit model bieden wij samen met het bedrijfsleven experimentele omgevingen, programma's en events. Samen zorgen we voor een balans tussen sociale en economische impact.We ontwikkelen concepten, exploitaties en programma's samen met bedrijven en merken die winst zien als meer dan alleen geld verdienen. Samen maken we het verschil.