Art Nouveau in een nieuw jasje

14 Oktober 2016

In opdracht van by TextielMuseum ontwierpen Iris Toonen en Elske van Heeswijk van Studio Prelude nieuw tafeltextiel gebaseerd op een oud dessin. Het klassieke linnengoed ‘Visschen’ (nr. 561) van kunstenaar Chris Lebeau (1878 – 1945) vormde het uitgangspunt. Toonen en Van Heeswijk bestudeerden de verschillende bindingen en herontdekten op die manier het art nouveau dessin. Het resultaat zijn prachtige eigentijdse producten, waarin een echo van het verleden doorklinkt. Door deze herinterpretatie leeft het erfgoed van Chris Lebeau, nog vele jaren voort.

Tafelkleed, loper en servetten zijn nu al te koop in de webshop.

Door verschillende bindingen en reflecterende garens te gebruiken lijken de vissen, afhankelijk van het licht dat op het tafelkleed valt, te zwemmen over de tafel. De servetten en loper hebben, overeenkomstig het ontwerp van Lebeau, een andere uitstraling doordat de basispatronen op een andere wijze zijn gegroepeerd.

Het tafellinnen wordt gelanceerd  tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven. Deze wordt gehouden van 22 t/m 30 oktober. De presentatie vindt plaats  in De Snelkookpan (van Van Eijk & van der Lubbe) op het Ketelhuisplein (Strijp-S).

Daarna zijn de nieuwe producten te bewonderen op de tentoonstelling  ‘Schitterend | Damast en Glas, van Klassiek tot Art Deco’  in het TextielMuseum die op 12 november 2016 van start gaat.