700 meter gordijn voor Qatar National Library in Doha

1 Mei 2018

16 april was de opening van de Qatar National Library in Doha. De bibliotheek is ontworpen door het Nederlandse architectenbureau OMA. Ontwerpbureau Inside Outside ontwierp het landschap rondom het gebouw en ontwikkelde in samenwerking met het TextielLab een kolossaal gordijn dat het auditorium in de grote hal van de bibliotheek omsluit.

Het auditorium in gebruik, foto: Steve Hamilton

In 2006 startten Petra Blaisse van Inside Outside en het TextielLab dit uitdagende project. Blaisse testte met eigen experts ontelbare weefbindingen om te kunnen voldoen aan zowel esthetische als technische eisen. De ‘Cosmic Curtain’ moest onder andere kleurvast, glanzend, brandvertragend en flexibel genoeg zijn om via horizontale en diagonale rails te openen en te sluiten. De keuze voor het materiaal viel op een viscose raffia met een diepe metaalachtige glans en kreukelige textuur. Bestaande brandvertragende garens boden echter niet de gewenste glinstering. Het TextielLab ontwikkelde voor de stof daarom een speciale brandvertragende behandeling. Om de soepelheid te kunnen realiseren is de stof geweven met een losse binding en met een stevige en soepele inslag. Hierdoor kunnen de garens verticaal over elkaar glijden voor de nodige flexibiliteit. De cirkels die in het weefsel zijn geweven houden de losse bindingen bij elkaar zonder de soepele val van het gordijn te beperken. Om het gordijn extra stabiliteit te geven, zijn er ribben in een terugkerend patroon in de stof geweven.

Een detail van de binnenkant van het gordijn, foto: Anna Koster (Inside Outside)

De binnenkant van de ‘Cosmic Curtain’ verschuift van diep zwart naar donkerblauw, met planeten en sterren in verschillende tinten zilver. De buitenkant van het gordijn bevat hetzelfde patroon, maar dan in mat en glanzend wit. Verwijzend naar het contrast tussen dag en nacht.

Van 24 april 2016 t/m 12 maart 2017 was de ontwikkeling van 'Cosmic Curtain' stap voor stap te zien in de tentoonstelling Co Creatie | In het TextielLab.

Een blik op het gordijn vanaf de buitenkant van het auditorium, foto: Inside Outside

De stof voor 'Cosmic Curtain' werd geweven in het TextielLab

Foto's header en overzicht: ©Inside Outside