Kustaa Saksi ontwerpt 26 meter lang wandkleed

4 Juli 2019

Op donderdag 4 juli werd het 26 meter lange wandkleed genaamd Archipelago van kunstenaar en designer Kustaa Saksi onthuld in het Europagebouw in Brussel, ter ere van het derde presidentschap van Finland in de Europese Unie. Het kunstwerk is ontwikkeld en gemaakt in het TextielLab: de professionele werkplaats voor experiment en innovatie in het TextielMuseum in Tilburg. Het wandkleed is tot eind december 2019 te zien in het Europa Forum.

Over Archipelago

Saksi ontwikkelde Archipelago in opdracht van de Finse regering. Het wandkleed is opgebouwd uit 18 afzonderlijk geweven delen, die aan elkaar bevestigd zijn om te komen tot een wandkleed van 2 bij 26 meter. Het kunstwerk toont een geabstraheerde versie van de Finse kust met haar flora en fauna. De vormen referen aan de Finse natuur en het landschap: van microscopische details van bladeren en ritmische structuren die doen denken aan water, tot decoraties geïnspireerd op bloemen. Door het gebruik van technische garens kon Saksi een 3D reliëf in zijn kunstwerk toepassen; iets wat niet gebruikelijk is bij wandkleden.

Over Kustaa Saksi

De in Amsterdam gevestigde Kustaa Saksi (1975) werd geboren in Finland en studeerde grafisch ontwerp aan het Finse Institute of Design. Grafische storytelling staat centraal in zijn textielkunst en installaties. De kunstenaar maakt fantasiewerelden bestaande uit speelse en paradoxale vormen, waardoor hij psychedelische sferen oproept. Zijn werk is opgenomen in collecties wereldwijd en werd eerder getoond in onder andere het Cooper Hewitt Museum in New York, het Victoria & Albert Museum in Londen en het TextielMuseum in Tilburg. Daarnaast werkte Saksi in opdracht van onder andere Nike, Issey Miyaki en Marimekko.

- www.kustaasaksi.com

Saksi en het TextielLab

Saksi werkte de afgelopen zeven jaar diverse keren in het TextielLab in Tilburg, waar onder andere de werken Herbarium of Dreams, Arachne’s Web en nu ook Archipelago ontstonden. Tevens werd zijn werk vertoond tijdens de tentoonstelling ‘Highlights TextielLab‘ in het TextielMuseum. Het TextielLab biedt als experimenteerplek de mogelijkheid om tijdens het productieproces, letterlijk ‘staande aan de weefmachine’, continue aanpassingen te doen om zo tot het gewenste eindresultaat te komen. Saksi over deze manier van werken: “Het is voor mij een soort action painting met schering en inslag. Een ‘trial and error’-proces, maar dan met gekleurde garens in plaats van met verf”.