15 jaar samenwerking Studio Job en by TextielMuseum bekroond met nieuwe collectie

2 Oktober 2017

Studio Job (Job Smeets,1970 en Nynke Tynagel,1977) kreeg begin dit jaar de opdracht van het TextielMuseum om een serie nieuwe designproducten te ontwikkelen voor by TextielMuseum. De nieuwe serie ‘design klassiekers’ vormt een reflectie op de geschiedenis van zowel het ontwerpersduo, als de oneindige mogelijkheden van het TextielMuseum. De nieuwe serie producten is er één van nieuwe iconen met de herkenbare kleurrijke en uitdagende ontwerpen van Studio Job. De studio brengt in zijn grafische tekeningen vorm en kleur terug tot sterke contouren. De ontwerpen lenen zich daarom uitstekend voor de vertaling naar textiel.

Studio Job by TextielMuseum  is een verrassende nieuwe collectie geworden van zes woonplaids en negen theedoeken met iconische Studio Job patronen ‘Perished’, ‘Insects’ en ‘Folklore’.

Studio Job en het TextielMuseum werken al sinds 2003 samen. Zo werd de insectentheedoek (2003) meteen een enorme hit; het afgelopen decennium is de doek in honderdduizenden huishoudens doorgedrongen. De theedoek is één van de eerste producten van het label en komt ook in deze nieuwe serie producten terug, dit keer in andere kleurstellingen. Naast Insects, worden twee nieuwe dessins toegevoegd aan het assortiment: Perished, een intrigerend patroon van dansende dierlijke skeletten en Folklore, een ode aan het ambacht met folkloristische elementen.

Om de 15 jaar aan samenwerking te vieren, hebben we een nieuw scala aan producten ontworpen, uitgevoerd door het TextielLab. De geweven stoffen zijn gebaseerd op onze iconische thema's, Perished (2006), Folklore (2009) and Insects (2002).'

- Studio Job

INSECTS

De enige krioelende insecten die een ereplaats verdienen in ieder interieur. De cartoonachtige, humorvolle en fraaie tekeningen van Studio Job maken Insects tot een opvallend design, inmiddels een echte klassieker. De onschuldig ogende afbeeldingen verhullen vaak diepere lagen: achter Insects schuilt het idee van vergankelijkheid.

PERISHED

Een intrigerend patroon van dansende dierlijke skeletten. De cartoonachtige, grafische karkassen van apen, vogels en krokodillen refereren aan bijgelovige angsten, aan het contrast tussen leven en dood en aan extravagante, soms gewelddadige momenten die onderdeel uit maken van de maatschappij.

FOLKLORE

Rookworsten, hoefijzers, melkkannen, emmers en kookpotten: niets is mooier dan de combinatie van folklore en design. Studio Job brengt een ode aan het ambacht en markeert met dit ontwerp een terugkeer naar landelijke en folkloristische elementen in design en in de maatschappij.

De nieuwe serie wordt voor het eerst getoond tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven, als onderdeel van de TextielMuseum Pop-up presentatie. Anders dan voorgaande jaren, toen het TextielMuseum zich presenteerde in de Snelkookpan, is dit jaar gekozen voor een presentatie in de Kazerne. De producten zijn vanaf 19 oktober verkrijgbaar bij de webshop van by TextielMuseum.

De campagnefoto's van de nieuwe collectie, geschoten door fotograaf Loek Blonk geven gevens een exclusieve preview in het nieuwe Studio Job HQ in Antwerpen.