De collectie van het TextielMuseum op reis

3 November 2015

Met regelmaat leent het TextielMuseum werken uit aan musea in binnen- en buitenland. Op onze website wordt hiervan een overzicht bijgehouden.

Hier een greep uit de tentoonstellingen waarin werken getoond worden uit onze collectie:

Na de Design Derby Nederland Belgie (1815-2015) in Museum Boijmans van Beuningen is nu de ‘Return’ Belgie – Nederland in het Design museum Gent. De tentoonstelling presenteert ruim 500  zorgvuldig geselecteerde designobjecten, variërend van rijk bewerkt zilver, glaswerk en keramiek tot hedendaagse meubels, mode en grafisch design, zijn in chronologische volgorde, parallel aan elkaar te zien. De tentoonstelling onthult opvallende overeenkomsten of juist verrassende verschillenden in design van de beste ontwerpers uit de twee landen. Uit de collectie van het TextielMuseum toont ‘Design Derby’ onder andere objecten van Chris Lebeau, Jeroen Vinken en de firma J.C. Zaalberg & Zn. De expositie is tot en met 13 maart 2016 te zien in Gent.

b30fd7df-24ca-4207-a85a-bf44b6ce1059.jpg
Deken Atomium, uitgevoerd door J.C. Zaalberg & Zn., Leiden, t.g.v. van de Wereldtentoonstelling in Brussel in 1958

Gemeentehuis Goirle presenteert, van 6 november tot 20 december 2015, 150 Jaar Van Puijenbroek Textiel. Zij begonnen in 1865 als familiebedrijf met een opslagplaats van een paar vierkante meter. Tegenwoordig is het bedrijf toonaangevend op de intern ationale markt voor professionele werk- en veiligheidskleding van hoogwaardige textielweefsels. De tentoonstelling omvat foto’s, documenten en historische objecten.

Stalendoos katoenen schortenbont, Van Puijenbroek Textiel, ca 1950.

Interieurstalen van Premsela Vonk
Vanaf 14 december toont het Joods Historisch Museum in Amsterdam de tentoonstelling Benno Premsela en Max Heymans, Mannen met lef en stijl, over het leven en het werk van de bekende vormgever en interieurarchitect Benno Premsela (1920-1997) en couturier Max Heymans (1917-1997). Ze waren het boegbeeld van een generatie kunstenaars en ontwerpers die design en mode na de oorlog op de kaart zetten. Uit de collectie van TextielMuseum zijn productfoto’s van Benno Premsela en interieurstalen van Premsela Vonk te zien.

In MOTI, Museum of the Image in Breda, is nog tot eind november de tentoonstelling Welcome to the Imagesphere te zien, met onder andere een vloerkleed van Jaap Gidding, uitgevoerd door de Koninklijke Verenigde Tapijtfabrieken.

Vloerkleed Jaap Gidding
Raadpleeg voor actuele openingstijden de websites van de betreffende musea.