Te gast op het panoramadeck - Design Academy Eindhoven x TextielLab

4 Februari 2023 T/M 26 April 2023

Op het Panoramadeck, op de derde verdieping van het museum, heb je een prachtig uitzicht over het terrein met onder meer de schoorsteen van de voormalige fabriek. Hier toont het TextielMuseum presentaties van partners. Eerder te gast waren onder andere BANK15, Kunstkameraden, en vele anderen.

Design Academy Eindhoven x TextielLab

Het TextielMuseum heeft talentontwikkeling hoog in het vaandel staan. Daarom werken we structureel samen met verschillende opleidingen, bieden stage- en afstudeerplekken in het TextielLab en organiseren jaarlijks het internationale ‘Advanced Textile Program’ voor startende kunstenaars en ontwerpers. Eén van de opleidingen waarmee intensief wordt samengewerkt is Design Academy Eindhoven. Vierdejaars studenten die de focusmodule Textiles volgen hebben in het najaar van 2022 in het TextielLab een project kunnen realiseren in samenwerking met de productontwikkelaars van het Lab. De resultaten zijn van februari t/m april 2023 te zien op het Panoramadeck van het TextielMuseum.

Onderzoek, experiment, debat en ontwerp staan centraal in de werkperiode. De studenten wordt een breed spectrum aan zowel traditionele, als nieuwe technieken en materialen geboden. Ze maken gebruik van de industriële machines en werken samen met de ervaren productontwikkelaars van het TextielLab om prototypes te ontwikkelen, zoals ook gebruikelijk is voor professionele gebruikers van het TextielLab.

'Shapeshift' door Clemens Tomlow, foto: Béla Bezold

'Being between natures' door Nell Maher & Béla Bezold, foto: Béla Bezold