Brabantse musea slaan handen ineen

1 September 2015

Bosch-jaar 2016 aanleiding voor samenwerking onder de noemer Bosch Grand Tour.

Brabant heeft na de Randstad het grootste  aanbod van actuele kunst, design en cultuur in Nederland. De provincie is met ruim 1,1 miljoen museumbezoekers per jaar de vierde museumprovincie* van Nederland. Ter gelegenheid van het Jheronimus Bosch-jaar 2016 starten zeven grote Brabantse musea een samenwerking onder de noemer Bosch Grand Tour. Doel is het uitdragen van het unieke museumaanbod van Brabant en het stimuleren van  museumbezoek aan de provincie.

Samen sterk
De Bosch Grand Tour is een samenwerking van het Van Abbemuseum, De Pont museum, MOTI Museum of the Image, Natuurmuseum Brabant, Het Noordbrabants Museum, Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch en het TextielMuseum. Bezoekers kunnen tijdens de Bosch Grand Tour op ontdekkingsreis langs deze zeven eigentijdse musea in vier steden. Door het gezamenlijke programma is er een aantrekkelijk aanbod voor kunst- en cultuurliefhebbers uit Nederland en Vlaanderen.

Tentoonstellingsprogramma
In samenwerking met Jheronimus Bosch 500 is een tentoonstellingsprogramma ontwikkeld geïnspireerd op het werk van de beroemde laatmiddeleeuwse schilder. Uitgangspunt is de actualiteit van de thema’s van Bosch en de interpretatie hiervan door hedendaagse kunstenaars en vormgevers. De beeldtaal van Bosch heeft niets aan relevantie ingeboet in de 500 jaar sinds zijn overlijden. Bosch spreekt nog tot de huidige generatie kunstenaars en door hen bereiken zijn universele thema’s een nieuw publiek.

Meer dan een jaar Jheronimus Bosch als inspiratiebron
Het programma bestaat uit 13 tentoonstellingen in de periode december 2015 – februari 2017. Te zien is nieuw werk van hedendaagse kusntenaars en designers, zoals Jeroen Kooijmans, Joep van Lieshout, Jan Fabre, Pipilotti Rist en Jake & Dinos Chapman, maar ook  een digitale interpretatie van de Tuin der Lusten, de reconstructie van een wandtapijt naar Bosch en een tentoonstelling waarin de dieren van Bosch de hoofdrol spelen. Deze 13 tentoonstellingen vormen de eigentijdse tegenhanger van de tentoonstelling Jheronimus Bosch – Visioenen van een genie, die van 13 februari t/m 8 mei 2016 te zien is in Het Noordbrabants Museum.

Het volledige programma van de Bosch Grand Tour werd tijdens de Uitmarkt in Amsterdam op 29 en 30 augustus gepresenteerd.